Opel Vectra 2001 | Autoliitto

sivutörmäys 15 (83%)
kaikkiaan 24 (71%)
jalankulkijatörmäys 14 (39%)

Vectra on lähestymässä elinkaarensa loppua. Korvaava malli tulee markkinoille ensi vuonna. Kori on rakenteeltaan käytännössä sama kuin vaiheessa 2 testatussa Vectrassa. Parannuksia on tehty turvajärjestelmiin ja turvatyynyihin, vaikka kuljettajan rintakehä on edelleen jonkin verran vaarassa loukkaantua. Vectra suojasi matkustajat kohtalaisesti, tulos oli hyvin lähellä neljää tähteä.

Etutörmäys

Korirakenne on saavuttanut rajansa matkustajien tehokkaaksi suojaamiseksi. Vaikka vuonna 1997 tulos oli erilainen, mitatut arvot olivat hyvin samankaltaisia eikä epäilyille jäänyt sijaa. Kuljettajan pää ja niska olivat hyvin suojattuja. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojaa huomattavasti kaksipistevyötä paremmin. Jarrupolkimessa on irrotusautomatiikka, mutta tämä ei testissä toiminut täydellisesti.

Sivutörmäys

Sivuturvatyynyt ovat nyt Vectran vakiovarusteita, vuonna 1997 ne olivat saatavina lisävarusteina. Järjestelmä toimi sivutörmäystestissä hyvin, rinnan ja mahan suoja heikkeni vain hiukan.

Lasten turvaistuin

Vectrassa on etumatkustajan turvatyyny vakiovarusteena, joten kunnolliset varoitusmerkinnät etuistuimelle sijoitetusta turvaistuimesta ovat välttämättömiä. Matkustajan puoleiseen kojelaudan päähän kiinnitetty vaikeaselkoiset tarrat olivat ainoa varoitusmerkintä. Opel on kuitenkin ilmoittanut paneutuvansa ongelmaan ja asentavansa kunnolliset varoitukset aurinkolippoihin. Testissä käytetyt turvaistuinten suoja ei ollut hyvä, Opelin omat ISOFIX-istuimet saattavat suoriutua paremmin.

Törmäys jalankulkijaan

Useimpien tämän luokan autojen tavoin Vectran suoja jalankulkijoille on heikko.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.