Opel Vectra 1997 | Autoliitto

Olet täällä

Opel Vectra 1997

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 8 (50%)
sivutörmäys 10 (56%)
kaikkiaan 18 (53%)
jalankulkijatörmäys (%)
 

Etutörmäys

 

Vectran jalkatila muuttui etutörmäyksessä ja kuljettaja oli vaarassa loukkaantua hengenvaarallisesti sivutörmäyksessä. Vectra ei täytä vuonna 1998 voimaantulevia uusien autojen sivutörmäysnormeja. Ohjauspyörä siirtyi etutörmäyksessä huolestuttavan paljon taaksepäin. Kuljettajan pään ja lantion suoja sivutörmäyksessä olivat hyviä. A-pilari liikkui vain 57 mm taaksepäin ja matkustamon rakenne säilyi ehjänä. Ovenkahvan vaurion vuoksi kuljettajan ovea ei voitu avata normaalisti, mutta lukkomekanismin avulla ovi avautui ongelmitta. Matkustajan ovi avautui normaalisti. Ohjauspyörä siirtyi taaksepäin 58 mm ja ylöspäin 82 mm. Jalkatilan muodonmuutos oli kohtalainen, jarrupoljin liikkui 134 mm taaksepäin. Pään suoja arvioitiin riittäväksi ohjauspyörän liikuttua taaksepäin. Vaara on suurempi eri kokoisille ja eri asennoissa istuville kuljettajille. Niskan suoja oli hyvä. Rintakehä ei osunut ohjauspyörään, mutta suuri kuormitus aiheuttaa loukkaantumisvaaran. Polvien, reiden ja lantion suoja havaittiin hyväksi, mutta vasemman säären suoja oli heikko. Jalkatilan muodonmuutosten vuoksi jalkojen ja nilkkojen suoja oli erittäin heikko. Matkustaja oli yleisesti ottaen hyvin suojattu, tosin turvavyö aiheutti kovan kuormituksen rintakehään, joka oli vaarassa loukkaantua.

 

Sivutörmäys

 

Kuljettajan pää ja lantio olivat hyvin suojattuja. Rintakehään kohdistui kuitenkin hengenvaarallisen kova isku. Myös maha oli jonkin verran vaarassa loukkaantua.
 

Lasten turvaistuimet

 

Vectran asennusohjeet olivat epäselvät. Oheisena toimitetussa esitteessä oli selkeämmät ohjeet.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Reisiin ja aikuisten päähän kohdistuvissa iskuissa tulokset olivat keskimääräistä paremmat. Lapsen päähän ja sääriin kohdistuneiden osumien pisteet olivat keskimääräistä huonommat.
 

Mallin historia ja turvavarustelu

 

Vectra esiteltiin lokakuussa 1995. Vuoden 1997 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat ABS-jarrut, turvakaaret, kuljettajan etuturvatyyny, etuturvavöiden korkeudensäätö ja esikiristimet sekä kolmipisteturvavyö myös takaistuimen keskipaikalla. Sivuturvatyynyt ja matkustajan etuturvatyyny ovat saatavina lisävarusteina, näitä ei ollut testiautossa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin