Opel Omega 1998 | Autoliitto

Olet täällä

Opel Omega 1998

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 11 (69%)
sivutörmäys 11 (61%)
kaikkiaan 22 (65%)
jalankulkijatörmäys 16 (44%)

Omega on yksi nyt testatun ryhmän vanhimpia konstruktioita ja muista poiketen vakiovarustukseen ei kuulu sivuturvatyynyjä tai matkustajan etuturvatyynyä. Omega sai kolmen tähden tuloksen, mutta tulos nousi neljään kun sivuturvatyynyt otettiin käyttöön. Vaikka Omega täyttää uusien autojen sivutörmäysnormit, sivuturvatyynyt vähentävät edelleen kuljettajan rintakehän loukkaantumismahdollisuutta. Tulos etutörmäyksestä oli hyvä, vaikka kuljettajan jalat ja nilkat jäivät suojaa vaille. Suoja jalankulkijoille oli useita tämän ryhmän autoja parempi, vaikka tietyt konepellin osat olivat huonosti suojattuja.
 

Etutörmäys

 

Matkustamo säilyi vakaana ja kuljettajan turvatyyny toimi hyvin. Etuturvavöiden esikiristimistä ja turvapysäyttämistä huolimatta erityisesti matkustajan rintakehä rasittui suuresti. Polvia eivät uhannut kovien rakenteiden iskut, mutta kuljettajan jalat ja nilkat olivat vaarassa jarrupolkimen liikkeen takia.
 

Sivutörmäys

 

Vakiovarusteinen Omega ilman sivuturvatyynyjä sai huonommat pisteet kuljettajan rintakehään kohdistuneen rasituksen vuoksi. Kuljettaja oli vaarassa loukkaantua oven rakenteiden ja käsinojan iskuista.
 

Lasten turvaistuimet

 

Turvaistuimen asennuksesta etumatkustajan paikalle varoittava ACEA-kaavio löytyi kojelaudan päästä. Kaavio tuli näkyviin ovea avattaessa. Toisin kuin useissa muissa autoissa, Omegassa ei ole tekstivaroitusta samasta aiheesta. Molemmat turvaistuimet ovat Opelin suosittelemia, mutta nämä eivät täytä R44.03-määräysten vaatimuksia vyönohjainten värikoodeista. Käyttöohjeessakaan ei ollut värikoodeja eivätkä nämä olleet näkyvillä kaikkiin suuntiin. Istuimet suojasivat päätä etutörmäyksessä, mutta vanhemman lapsen pää oli suojaton sivutörmäyksessä. Rintakehään kohdistui sallittua suurempi rasitus.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Puskuri suojasi useita muita testattuja autoja paremmin, samoin konepelti. Aikuisten päähän kohdistuvissa iskuissa tulokset olivat kuitenkin huonoja, lapsen päähän tulleissa osumissa taas hiukan parempia.
 

Mallin historia ja turvavarustelu

 

Omega esiteltiin syyskuussa 1994. EU-maissa vakiovarusteluun kuuluvat kuljettajan turvatyyny, etuturvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet, ABS-jarrut ja ohjaustehostin. Sivuturvatyynyt ja etumatkustajan turvatyyny saatavina lisävarusteina.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin