Opel Karl

aikuismatkustajien suoja 23,5 pistettä (61%)
lapsimatkustajien suoja 29,9 pistettä (60%)
jalankulkijan suoja 24,5 pistettä (58%)
turvavarusteet 3 pistettä (25%)

Opel Karl sai tulokseksi 3 tähteä

Opel Karlin turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: ei saatavilla
Polviturvatyyny: ei saatavilla
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikoilla

Kommentti

Opel Karl testattiin alunperin vuonna 2015. Suurin osa testeistä suoritettiin uudelleen vuoden 2017 testiä varten, mutta osa tuloksista on otettu vanhasta testistä.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät hyvin muotonsa etutörmäyksessä. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Testin perusteella erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan.

Koko keulan leveydeltä osuvassa kolaritestissä takamatkustajan lantio luiskahti lantion yli kulkevan turvavyön alitse, mikä aiheuttaa loukkaantumisriskin polville, lantiolle ja reisille. Tämän osion arvosanaksi tuli huono. Rintakehän suoja oli vähäistä. Kuljettajan kaikki elintärkeät vartalonosat saivat hyvän suojan.

Sivutörmäystestissä Opel Karl sai täydet pisteet antamalla hyvän suojan kaikille vartalonosille. Sivutörmäystestiä voimakkaammassa pylvästestissä testinuken pää osui turvatyynyn läpi turvatyynyn pohjaan, ja pään suoja arvioitiin huonoksi. Rintakehän suoja oli vähäistä.

Etuistuimet ja pääntuet sekä takaistuimet antoivat vähäisen suojan peräänajon aiheuttamaa piiskaniskuvammaa vastaan. Automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ei ole saatavilla Opel Karliin.

Lapsimatkustajien suoja

Etutörmäyksessä 10-vuotiasta simuloivan testinuken niskan suoja oli huono. Kuusivuotiasta simuloivan testinuken rintakehän ja niskan suoja oli heikko.

Sivutörmäystestissä kaikki elintärkeät vartalonosat saivat hyvän suojan. Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, ja järjestelmä sai tästä pisteet. Karl ei ole yhteensopiva i-Size-tyyppisten turvaistuinten kanssa, eikä tämän tyyppisiä turvaistuimia saatu asennettua. Lisäksi suurta selkä menosuuntaan asennettua ryhmän 0+/1-turvaistuinta ei saatu asennettua kunnolla takaistuimen keskipaikalle.

Jalankulkijan suoja

Konepelti suojasi jalankulkijan päätä vaihtelevasti. Suoja oli osittain hyvää, mutta huonoa A-pilareiden alueella.

Puskurin suoja jalankulkijan jaloille oli hyvä, mutta jalankulkijan lantion saama suoja oli pääosin huono.

Turvavarusteet

Kaistavahti ja säädin, jolla kuljettaja voi asettaa maksiminopeuden, ovat lisävarusteita. Karlissa ei ole automaattista hätäjarrutusjärjestelmää.

Kokonaisarvio:

3/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2017
  • Auton valmistaja:

    Opel
  • Malli:

    Karl
  • Autoluokat:

    Pienet autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    61%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    60%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    58%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    25%
    100%