Opel Astra 2015 | Autoliitto

Olet täällä

Opel Astra 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
86
Lasten turvallisuus
84
Jalankulkijoiden turvallisuus
83
Turvallisuus-järjestelmät
75

aikuismatkustajien suoja 32,9 pistettä (86 %)
lapsimatkustajien suoja 41,2 pistettä (84 %)
jalankulkijan suoja 30,0 pistettä (83 %)
turvavarusteet 9,8 pistettä (75 %)

Opel Astra sai tulokseksi 5 tähteä

Opel Astran turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja

Polviturvatyynyt: ei
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: etumatkustajan paikalla ja takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan. Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä sekä etu- että takamatkustaja saivat hyvän suojan muille vartalonosilleen paitsi rintakehälle, jonka suoja oli riittävä.

Sivutörmäystestissä ja tätä voimakkaammassa pylvästestissä testinukkejen lukemat osoittivat hyvää suojaa kaikille elintärkeille vartalonosille. Sivutörmäystestissä Astran törmäyspuolella oleva ovi kuitenkin aukesi, mikä aiheutti pistemenetyksen. Opel tutkii aukeamisen syytä.

Sekä etuistuimet ja pääntuet että takaistuimet suojasivat hyvin peräänajon aiheuttamaa piiskaniskuvammaa vastaan. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste, minkä vuoksi sen toimintaa taajamanopeuksilla, joilla useimmat piiskaniskuvammat syntyvät, ei arvioitu.

Lapsimatkustajien suoja

Astra sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle kolaritesteissä antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa istuneen, 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista. Suoja oli muuten hyvä, mutta niskaan kohdistui hieman liian voimakkaita liikevoimia. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, mikä ehkäisee tehokkaasti osumista auton rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn saa kytkettyä pois, mikä mahdollistaa selkä menosuuntaan asennettavan turvaistuimen käyttämisen tällä paikalla. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, joita varten autoon on suunniteltu kiinnikkeet, saa asennettua tarkoituksenmukaisesti.

Jalankulkijan suoja

Puskuri sai täydet pisteet jalankulkijan jaloille antamastaan suojasta. Myös lantion saama suoja oli hyvä. Konepelti suojasi valtaosin hyvin jalankulkijan päätä ja suoja oli huono vain jäykkärakenteisten tuulilasin pilareiden kohdalla.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän odotetaan olevan useimmissa myydyissä Astroissa, joten se otettiin huomioon arvostelussa. Järjestelmä toimi hyvin Euro NCAP:n testeissä. Myös auton enimmäisnopeudensäädin ja kaistavahti ovat lisävarusteita. Niiden odotetaan niin ikään olevan riittävän monessa myydyssä autossa, joten ne huomioitiin arvostelussa.

Jaa muillekin