Nissan Primera 2002 | Autoliitto

Olet täällä

Nissan Primera 2002

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 12 (75%)
sivutörmäys 17 (94%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 1
kaikkiaan 29 pistettä
jalankulkijatörmäys 9 (25%)

Väliaikaisen sivuturvajärjestelmien tuotanto-ongelman vuoksi Nissanille sallittiin uusi sivutörmäystesti. Primera suojaa matkustajansa, mutta kuljettajan pää osui ohjauspyörään etutörmäyksessä, lisäksi kuljettajan ja etumatkustajan päät osuivat turvatyynyihin hallitsemattomasti. Vakiovarusteiset sivuturvatyynyt suojaavat sekä edessä että takana matkustavia. Turvaistuinten toimivuutta heikensi selkä menosuuntaan matkustavan puolitoistavuotiaan yllättävän heikko suoja. Jalankulkijoiden suoja oli hiukan keskimääräistä parempi.
 

Etutörmäys

 

Korin rakenne säilyi suhteellisen ehjänä. Kuljettajan ja matkustajan etuturvatyynyt saivat moitteita osumasta ohjauspyörään (kuljettaja) ja hallitsemattomasta osumasta (matkustaja). Ohjauspylvään lukko vaaransi kuljettajan polvet, muuten kuljettaja oli turvassa kojelaudan takaisten kovien rakenteiden osumilta. Matkustajan polvet sitä vastoin olivat vaarassa loukkaantua. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojaa merkittävästi lantiovyötä paremmin.
 

Sivutörmäys

 

Hyvä tulos sivutörmäystestissä, mahan alueelle kohdistui vain pieni kuormitus käsinojasta. Primeran vakiovarusteisiin kuuluvat sekä päätä että rintakehää suojaavat sivuturvatyynyt. Jälkimmäinen toimi testissä hyvin, mutta päätä suojaavan sivuturvatyynyn vajaa toiminta vaarantaa erityisesti pienikokoiset matkustajat. Törmäyspuolella päätä suojaava turvatyyny kuitenkin suojaa takana matkustavia.
 

Lasten turvaistuin

 

Ajoneuvokohtaiset turvaistuimet kiinnitettiin ISOFIX-kiinnikkeillä; kaksi alapuolista ja yläpuoliset hihnat kolmevuotiaalla ja kahdella kiinnikkeellä puolitoistavuotiaalla. Kolmevuotias sijoitettiin kasvot ja puolitoistavuotias selkä menosuuntaan. Kolmevuotiaan suoja oli hyvä sekä etu- että sivutörmäyksessä, mutta pienempi lapsi jäi vaille suojaa. Molempien päät olivat kuitenkin suojattuina sivutörmäyksessä.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Lukuisat konepellin alueet suojasivat jonkin verran, mutta konepellin reuna ei ollut yhtä ystävällinen. Tulos on keskimääräistä parempi, mutta ei kuitenkaan hyvä.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin