Nissan NP300 Navara 2015 | Autoliitto

Olet täällä

Nissan NP300 Navara 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
79
Lasten turvallisuus
78
Jalankulkijoiden turvallisuus
78
Turvallisuus-järjestelmät
68

aikuismatkustajien suoja 30,2 pistettä (79 %)
lapsimatkustajien suoja 38,4 pistettä (78 %)
jalankulkijan suoja 28,1 pistettä (78 %)
turvavarusteet 9,0 pistettä (68 %)

Nissan NP300 Navara sai tulokseksi 4 tähteä

Nissan NP300 Navaran turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyynyt: ei

Polviturvatyynyt: kuljettaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan. Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettaja sai hyvän suojan päälleen, niskalleen sekä reisien ja lantion seudulle. Testinuken lukemat osoittivat, että rintakehä sai vähäisen suojan. Rintakehän painautuminen ja turvayön kuormittuminen osoittivat, että takamatkustajan rintakehälleen saama suoja oli huono. Takamatkustajan muiden elintärkeiden vartalonosien saama suoja vaihteli hyvän ja riittävän välillä.

Sivutörmäystestissä NP300 Navara suojasi hyvin koko vartaloa ja sai täydet pisteet. Tätä voimakkaammassa pylvästestissä suoja oli hyvä lukuun ottamatta rintakehää, jonka suoja oli vähäinen.

Etuistuimet ja pääntuet suojasivat hyvin peräänajon aiheuttamaa piiskaniskuvammaa vastaan. Sen sijaan takamatkustajien suoja oli huono. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste, minkä vuoksi sen toimintaa taajamanopeuksilla, joilla useimmat piiskaniskuvammat syntyvät, ei arvioitu.

Lapsimatkustajien suoja

NP300 Navara sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle kolaritesteissä antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa istuneen 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista. Suoja oli muuten hyvä, mutta niskaan kohdistui hieman liian voimakkaita liikevoimia. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, mikä ehkäisee tehokkaasti pään osumista auton rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn saa kytkettyä pois, mikä mahdollistaa selkä menosuuntaan asennettavan turvaistuimen käyttämisen tällä paikalla. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet. Useimmat turvaistuimet, joita varten autoon on suunniteltu kiinnikkeet, saa asennettua tarkoituksenmukaisesti. Painoluokan 1 (9–18 kg) Isofix-turvaistuimen yläankkurointi ei onnistunut vaivattomasti ja painoluokkien 0+ (0‒13 kg) ja 1 -yleisturvaistuimien tukijaloille jää riittämätön tila.

Jalankulkijan suoja

NP300 Navara sai täydet pisteet jalankulkijan jaloille ja lantiolle antamastaan suojasta. Konepelti suojasi valtaosin riittävästi jalankulkijan päätä lähes kaikissa testatuissa kohdissa.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Myös kuljettajan asettama enimmäisnopeudensäädin on lisävaruste. Automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän odotetaan olevan riittävän monessa myydyssä NP300 Navarassa, joten sen toiminta maantienopeuksilla arvioitiin Euro NCAP:n testissä. Järjestelmä toimi riittävän hyvin. Kaistavahtia ei ole saatavilla.

Jaa muillekin