Nissan Micra 2003 | Autoliitto

Olet täällä

Nissan Micra 2003

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 9 (56%)
sivutörmäys 15 (83%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 1
kaikkiaan 25 pistettä
jalankulkijatörmäys 12 (33%)

Micran kori suojasi matkustajat hyvin, mutta kuljettajan pää ja rintakehä osuivat ohjauspyörään etutörmäyksessä. Vaikka Micra on varustettu turvaistuinten ISOFIX-kiinnikkeillä, testissä näitä käytettiin vain puolitoistavuotiaan turvaistuimen kanssa. Kolmivuotiaan turvaistuimen antama suoja oli heikko sekä etu- että sivutörmäyksessä. Jalankulkijatörmäyksessä tuulilasi suojasi jonkin verran aikuisten päähän kohdistuneissa iskuissa. Konepellin etuosa suojasi kohtalaisesti lasten päähän kohdistuneissa osumissa.
 

Etutörmäys

 

Micran kori suojaa matkustajat hyvin. Puutteet turvajärjestelmässä kuitenkin heikensivät tulosta. Kuljettajan pää ja rintakehä osuivat ohjauspyörään. Kuljettajan reidet olivat vaarassa loukkaantua kojelaudan takaisten kovien rakenteiden osumista. Matkustajan rintakehä oli kuitenkin kohtalaisen hyvin suojattu. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojaa merkittävästi lantiovyötä paremmin. Takaistuinta ei kuitenkaan ole integroitu turvavyöhön ja turvavyö voidaan kiinnittää takaistuimen selkänojan ollessa taitettuna.
 

Sivutörmäys

 

Kuljettaja oli hyvin suojattu rintakehän kuormitusta lukuun ottamatta. Vaikka Micrassa on istuimeen asennettu sivuturvatyyny, oven käsinoja kuormitti rintakehää. Lisäksi istuin kuormitti selkää tavalla, joka ei tapahdu todellisessa törmäyksessä.
 

Lasten turvaistuin

 

Puolitoistavuotias oli sijoitettu selkä ja kolmivuotias kasvot menosuuntaan. Molemmat turvaistuimet kiinnitettiin ISOFIX-kiinnikkeellä. Kolmivuotiaan suoja oli heikko sekä etu- että sivutörmäyksessä. Puolitoistavuotiaan suoja oli parempi, lukuun ottamatta rintakehän kuormitusta etutörmäyksessä. Aurinkolippoihin sijoitetut matkustajan turvatyynyn varoitukset ja täyttivät EuroNCAP:n vaatimukset maininnalla loukkaantumis- tai hengenvaarasta sijoitettaessa turvaistuin selkä menosuuntaan etumatkustajan paikalle.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Micran tulos osoittaa, että Nissan on kiinnittänyt huomiota jalankulkijoiden suojaan. Sekä aikuisten että lasten päiden osumat kohdistuivat pehmeisiin kohtiin ja puskurin osumakohdista kaksi antoi kohtalaisen tuloksen. Konepellin reuna oli kuitenkin jalankulkijoille vaarallinen.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin