Nissan Micra 2000 | Autoliitto

Olet täällä

Nissan Micra 2000

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 4 (25)
sivutörmäys 11 (61%)
kaikkiaan 15 (44%)
jalankulkijatörmäys 16 (44%)

Micra testattiin ensimmäisen kerran EuroNCAP:ssa vuonna 1997, eikä mallissa ole tapahtunut oleellisia muutoksia. Micra ei saanut etutörmäyksestä hyviä pisteitä, tulos koheni sivutörmäystestissä. Kumpikaan turvaistuin ei vakuuttanut. Jalankulkijaturvallisuus on useimpien tämän luokan autojen tavoin huono.
 

Etutörmäys

 

Kuljettajan turvatyyny suojasi päätä hyvin. Matkustajalla ei ole turvatyynyä, mutta matkustajan pää ei osunut kojelautaan. Kuljettajan ovi säilyi suhteellisen ehjänä, mutta sivutörmäyspuomi irtosi toisesta päästään. Micran etuturvavöissä on esikiristimet, jotka vähentävät äkillistä liikettä eteenpäin törmäystilanteessa. Näistä huolimatta kuljettajan rintakehä osui ohjauspyörään, mikä aiheuttaa loukkaantumisriskin. Kuljettajan vasen polvi oli myös vaarassa erittäin kovan rakenteen lähes osuessa siihen. Matkustaja oli hyvin suojattu etutörmäyksessä. Sitä vastoin takaistuimen keskipaikalla matkustava on suuressa vaarassa, sillä takaistuimen keskipaikalla on vain kaksipistevyö, mikä aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin selkärankaan ja mahaan.
 

Sivutörmäys

 

Kuljettajan pään osuminen oven yläreunaan aiheuttaa todennäköisesti loukkaantumisen. Rintakehän rasitus väheni testinuken ja istuimen ominaisuuksista johtuen tavalla, joka ei vastaa tositilannetta. Kova käsinoja työntyi rajusti sisäänpäin lisäten mahan loukkaantumisriskiä.
 

Lasten turvaistuin

 

Molemmat turvaistuimet oli sijoitettu kasvot menosuuntaan ja testinuket pysyivät kohtuullisen hyvin näiden sisäpuolella. 1-vuotiaan istuimessa oli kuitenkin heikkouksia, joiden vuoksi arvosana laski. Molemmat turvaistuimet estivät pään liiallisen liikkeen etutörmäyksessä. Sivutörmäyksessä 3-vuotiaan pää heilui istuimen ulkopuolella. 1-vuotiaan niskaan kohdistui erittäin suuri rasitus etutörmäyksessä, ja sivutörmäyksessä päähän tuli kova isku holtittoman heilumisen seurauksena. Turvaistuinten asennusohjeet olivat siitä hyviä ettei niitä voi irrottaa istuimista. 3-vuotiaan istuimen ohjeet ilmoittivat turvavöiden oikean kiinnityksen puutteellisesti. Turvaistuinten vyöt mahdollistavat näiden tukevan kiinnityksen, mutta näitä ei käytetty koska käyttöohjeet olivat puutteelliset.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Useiden muiden testattujen tavoin jalankulkijaturvallisuus oli heikko. Auton etupään rakenteet ovat pääsääntöisesti erittäin kovia, poikkeuksena yksi kohta puskurissa ja tärkeimpinä pehmeät kohdat konepellissä ja tuulilasissa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin