Nissan Almera 2001 | Autoliitto

Olet täällä

Nissan Almera 2001

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 9 (56%)
sivutörmäys 18 (100%)
kaikkiaan 26 (76%)
jalankulkijatörmäys 16 (45%)

Nissan Almera suoriutui testistä huonommin kuin Almeraan pohjautuva Nissan Tino. Suurin syy tähän oli kuljettajan heikko suoja, erityisesti rintakehän, reisien ja säärien kohdalla. Kuitenkin tulos oli huomattavasti edellistä Almeraa parempi.
 

Etutörmäys

 

Korin rakenne oli etutörmäyksessä epävakaa. Tämän vuoksi on vaikea tutkia miten korin rakenne kestäisi vakavammissa törmäyksissä. Kuljettajan ja matkustajan turvatyynyt ovat vakiovarusteita. Ohjauspylvään ja –lukon pehmusteista huolimatta reisien ja säärien loukkaantumisriski rajuissa törmäyksissä on suuri. Etuturvavöiden esikiristimet estivät hyvin etumatkustajien liikkeen eteenpäin. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojaa merkittävästi kaksipistevyötä paremmin.
 

Sivutörmäys

 

Rintakehää ja päätä suojaava sivuturvatyyny toimi hyvin sekä sivutörmäys- että pylvästestissä. Sivuturvatyyny ei kuitenkaan suojannut kylkiluita hyvin. Oven käsinoja osui mahaan, tosin ei voimakkaasti.
 

Lasten turvaistuin

 

Takaistuimen reunapaikkojen turvavyöt on suunniteltu siten, että ne ulottuvat turvaistuinten ympäri kiinnityksen tukevoittamiseksi. Turvavöiden kiinnikkeissä oli kolmikielinen ohje turvaistuinten kiinnityksestä. Varoitus matkustajan turvatyynyn aiheuttamasta vaarasta on kiinnitetty aurinkolippaan. Sisällöltään erinomainen varoitus on kuitenkin helposti irrotettavissa. Nissan valitsi testiin kasvot menosuuntaan sijoitetun Römer King –istuimen kolmivuotiaalle ja Römer Peggy –istuimen puolitoistavuotiaalle. Nämä olivat vaivoin yhteensopivia Almeran turvavöiden kanssa. Römer King –istuinta ei saatu kiinnitetyksi tiukasti, minkä vuoksi lapsen pää on vaarassa osua eri kohteisiin auton sisällä. Puolitoistavuotiaan testinukke oli hyvin suojattu lukuunottamatta suurta kuormitusta kaulaan ja niskaan, mikä on tyypillistä tämänkokoisen lapsen kasvot menosuuntaan sijoitetuissa turvaistuimissa.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Konepellin reuna ja puskuri suojasivat jalankulkijaa jonkin verran, mutta pistemäärä jäi alhaiseksi. Konepellistä lapsen päähän kohdistuva isku oli melko lievä. Kaiken kaikkiaan tulos oli pettymys.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin