Mini Cooper 2002 | Autoliitto

Olet täällä

Mini Cooper 2002

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 10 (63%)
sivutörmäys 14 (78%)
kaikkiaan 25 (74%)
jalankulkijatörmäys 8 (22%)

BMW:lle sallittiin Minin uudelleentestaus turvatyynyyn ja oven rakenteisiin tehtyjen muutosten jälkeen. Nämä muutokset ovat voimassa kaikissa toukokuun 2002 jälkeen valmistetuissa Mini-malleissa. Minin matkustamo säilytti rakenteensa hyvin sekä etu- että sivutörmäyksessä. Hyvää sivutörmäyssuojaa heikensi rintakehän korkea kuormitus. Valmistajan toivomuksesta sivutörmäyssuojaa testattiin myös autolla, jossa oli lisävarusteinen päätä suojaava sivuturvatyyny. Lasten turvaistuinten antamassa suojassa oli puutteita ja jalankulkijoiden turvallisuus oli heikko.
 

Etutörmäys

 

Turvatyynyyn tehtyjen muutosten ansiosta molemmat vaiheet laukesivat testin aikana eikä rintakehä osunut ohjauspyörään. Kuljettajan pää kuitenkin osui ohjauspyörään, mikä saattaa aiheuttaa loukkaantumisvaaran rajummissa törmäyksissä. Jalkatilan muodonmuutos oli hyvin pieni, mutta kojelaudan takaiset kovat rakenteet vaaransivat polvien alueen.
 

Sivutörmäys

 

Alkuperäisen testin jälkeen Minin oven rakenteita on vahvistettu. Sivuturvatyyny on vakiovaruste, tästä huolimatta rintakehään kohdistui melko kova kuormitus. Valinnaisvarusteinen päätä suojaava sivuturvatyyny suojasi testinuken hyvin.
 

Lasten turvaistuin

 

Irrotettavat ACEA-kaavio B-pilarissa ja teksti tuulilasissa eivät sisältäneet mainintaa hengen- ja loukkaantumisvaarasta asennettaessa turvaistuin etumatkustajan paikalle. Piirimyyjä voi kuitenkin kytkeä turvatyynyn tarvittaessa pois päältä. BMW:n mukaan Miniin suunnitellaan uudenlaisia turvatyynyn varoitusmerkintöjä. Testissä olisi käytetty selkä menosuuntaan asennettua puolitoistavuotiaan turvaistuinta (niskan kuormitus oli erittäin suuri kasvot menosuuntaan), mutta näitä ei käytetty, koska asennus on mahdollista vain mikäli etumatkustajan istuin on edempänä kuin testiautossa.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Kokonaisuudessaan heikko tulos, mutta konepellin reuna suojasi muita osumakohtia paremmin.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin