Mercedes-Benz V-sarja 2014 | Autoliitto

Olet täällä

Mercedes-Benz V-sarja 2014

TEST 2014
Aikuisten turvallisuus
93
Lasten turvallisuus
87
Jalankulkijoiden turvallisuus
67
Turvallisuus-järjestelmät
85

aikuismatkustajien suoja 34 pistettä (93 %)
lasten suoja 43 pistettä (87 %)
jalankulkijatörmäys 20 pistettä (67 %)
turvavarusteet 6 pistettä (85 %)

Mercedes-Benz V-sarja sai tulokseksi 5 tähteä

Mercedes-Benz V-sarjan varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, päätä suojaavat turvaverhot ja sivuturvatyynyt. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet ja voimanrajoittimet. Takaistuimien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Etumatkustaja sai hyvän suojan kaikille vartalonosilleen. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Mercedes-Benzissä erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat yhtä hyvän suojan.

Sivutörmäyksessä suoja oli kauttaaltaan hyvä ja auto sai täydet pisteet. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehä sai vähäisen suojan. Etu- ja takaistuimet antoivat hyvän suojan peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan.

Lapsimatkustajien suoja

V-sarja sai täydet pisteet 1,5- ja 3-vuotiasta lasta simuloiville nukeille antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asetetussa turvaistuimessa olleen 3-vuotiasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton koviin rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyyny kytkeytyy automaattisesti pois päältä, kun paikalle sijoitetaan selkä menosuuntaan asennettu turvaistuin. Järjestelmä on muuttunut aiemmista Mercedes-Benz-malleista, jotka tunnistivat vain tietyt turvaistuinmallit. Järjestelmä ei kuitenkaan ole vakiovaruste, joten sitä ei otettu huomioon arvostelussa.

Jalankulkijatörmäys

V-sarjan keulan korkeudesta ja muotoilusta johtuen konepellin etureunan suojaa ei testattu. Konepellin päälle antama suoja vaihteli vähäisestä hyvään. Suoja oli huono tuulilasin pilareiden kohdalla. Puskuri sai täydet pisteet jalankulkijan jaloille antamastaan suojasta.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiovaruste ja se vastaa Euro NCAPin testivaatimuksia. Kuljettajan turvavyömuistutin on vakiovaruste ja etumatkustajan turvavyömuistuttimen odotetaan olevan useimmissa myytävissä V-sarjan autoissa. Kuljettajan asettama huippunopeudensäädin on lisävaruste. Suurin osa myytävistä V-sarjan autoista on varustettu tällä järjestelmällä, joten Euro NCAP huomioi sen arvostelussaan.

Jaa muillekin