Mercedes-Benz SLK 2002 | Autoliitto

Olet täällä

Mercedes-Benz SLK 2002

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etu 11 (69%)
sivu 15 (83%)
kaikkiaan 26 (76%)
jalankulkija 8 (22%)

SLK on ollut markkinoilla vuodesta 1996. Auton kori on erittäin vahva ja matkustajat olivat hyvin suojattuja. Kuljettajan pään suojan testaamiseksi katto oli alhaalla etutörmäystestissä ja ylhäällä sivutörmäystestissä. Testiautossa ei käytetty lasten turvaistuimia, vaikka sellainen voidaan asentaa matkustajan paikalle. Turvaistuimen kiinnitys ja asennusohjeet tarkistettiin testissä. Jalankulkijoiden suoja oli erittäin heikko.

 

Etutörmäys

Pää osui turvatyynyyn hallitusti, mutta kuljettajan pää liikkui vasemmalle ja kääntyi 90 astetta. Tätä voimistivat ohjauspyörän liike ja lattian hajoamisen aiheuttama istuimen liike. Kuljettajan turvatyyny on melko jäykkä, ja turvavyön vaikutuksen vuoksi rintakehä kuormittui melko paljon. Kuljettajan polvet olivat harvinaisen hyvin suojassa kovien rakenteiden iskuilta. Matkustajan puolella hansikaslokeron reuna oli kuitenkin liian jäykkä. Hiukan toisessa asennossa polvet ja reidet ovat vaarassa loukkaantua näiden rakenteiden iskuista. Lattia rikkoutui kuljettajan puolella pahoin, minkä johdosta sääret ovat vaarassa loukkaantua.

Sivutörmäys

 

Oveen asennettu sivuturvatyyny suojasi rintakehän yläosan hyvin. Alemman rintakehän ja mahan suoja oli astetta heikompi, kokonaissuoja oli kuitenkin hyvä. Kuljettajan pää osui katonreunaan, mutta ei vaarallisella voimalla. Harvinaista kyllä, ovessa ei ollut lainkaan vaahtomuovipehmusteita.
 

Lasten turvaistuin

 

Koska testiautossa käytettiin kahta aikuistestinukkea lasten turvaistuimia ei testattu. Turvaistuin voidaan kuitenkin asentaa matkustajan paikalle. Turvaistuimen kiinnitys ja asennusohjeet tarkistettiin testissä. Mercedes-merkkistä turvaistuinta käytettäessä turvatyyny kytkeytyy pois päältä. Muunmerkkisten turvaistuinten kanssa järjestelmä ei toimi, mikä saattaa aiheuttaa vaaratilanteen kuljettajan ollessa tästä tietämätön. Kuljettajan aurinkolipan takana olevat varoitusmerkinnät olivat puutteellisia, Mercedes ilmoitti kuitenkin parantavansa näitä.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Konepelti suojasi sekä aikuiset että lapset melko huonosti. Myös puskuri oli erittäin kova ja armoton jalankulkijoiden säärille. Mercedestä kehotetaan huomioimaan jalankulkijat paremmin.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin