Mercedes-Benz M-sarja 2012 | Autoliitto

Olet täällä

Mercedes-Benz M-sarja 2012

TEST 2012
Aikuisten turvallisuus
96
Lasten turvallisuus
75
Jalankulkijoiden turvallisuus
60
Turvallisuus-järjestelmät
86

 

aikuismatkustajien suoja 34 pistettä (96 %)
lasten suoja 37 pistettä (75 %)
jalankulkijatörmäys 21 pistettä (60 %)
turvavarusteet 6 pistettä (86 %)

Mercedes-Benz M -sarja sai tulokseksi 5 tähteä

Mercedes-Benz M -sarjan arvostelu on päivitetty vuodelta 2011 vuoden 2012 testejä varten. Autoon ei ole tehty muutoksia, ja testitulokset on siirretty vuodelta 2011 vuoteen 2012. Vuoden 2012 arvostelu kuvaa Mercedeksen suoriutumista kolaritesteissä Euro NCAP:n uusimman vaatimustason mukaan.

Mercedes-Benz M -sarjan varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan kaksivaiheiset etuturvatyynyt, päätä suojaava turvaverho, sivuturvatyynyt ja kuljettajan polviturvatyyny. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet sekä voimanrajoittimet. Takaistuimen reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet lastenistuimia varten.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Mercedes-Benz osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat yhtä hyvän suojan. M-sarja sai täydet pisteet sivutörmäyksessä antamastaan suojasta. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehän saama suoja oli riittävä ja muiden vartalonosien saama suoja hyvä. Etuistuimet ja pääntuet antoivat hyvän suojan peräänajoa seuraavaa piiskaheilahdusta vastaan.

Lasten suoja

Kasvot menosuuntaan istuvan 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken liike ei ollut liiallista. Sivutörmäyksessä sekä 3-vuotiasta että 1,5-vuotiasta simuloivat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, eikä pää näin ollen altistunut loukkaantumisriskille. Jos etumatkustajan istuimelle asennetaan Mercedes-Benzin CPOD-sensoreilla varustettu turvaistuin, etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä pois ja istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Koska turvatyynyä ei voi kytkeä pois muunlaisten turvaistuimien kanssa, Euro NCAP ei huomioinut järjestelmää testeissä. Pysyvästi kiinnitetyt varoitukset varoittavat selvästi turvaistuimen käytöstä etuistuimella ilman turvatyynyn pois kytkemistä.

Jalankulkijatörmäys

M-sarjassa on aktiivinen konepeitto. Kun sensorit huomaavat osumisen jalankulkijaan, konepeiton takareuna kohoaa tehden lisää tilaa sen ja moottorin kovien rakenteiden väliin. Mercedes osoitti, että järjestelmä havaitsi erikokoiset jalankulkijat ja että se toimi myös testinopeutta suuremmissa nopeuksissa. Aikuisen pään todennäköisten iskukohtien kohdalla konepeitto antoi hyvän suojan. Lapsen pään iskukohdissa suoja vaihteli hyvän, vähäisen ja huonon välillä. Konepeiton etureuna suojasi heikosti jalankulkijaa.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on M-sarjassa vakiovarusteena, kuten myös kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet. Kuljettajan asettaman huippunopeuden säädin on vakiovaruste, mutta se ei vastannut Euro NCAPin vaatimuksia.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet osoitteesta euroncap.com 

Jaa muillekin