Mercedes-Benz M Class 2002 | Autoliitto

Olet täällä

Mercedes-Benz M Class 2002

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 10 (63%)
sivutörmäys 18 (100%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 2
kaikkiaan 30 pistettä
jalankulkijatörmäys 4 (11%)

M-sarjan muotoilu on jo vanhempaa perua ja auto on suunniteltu pääasiassa USA:n markkinoille. USA:n lainsäädäntö edellyttää sekä turvavöitä käyttävien että ilman niitä matkustavien huomioimista suunnittelussa, minkä vuoksi jotkin ratkaisut eroavat Euroopan markkinoilla myytävistä autoista. Tämä näkyi erityisesti tukirakenteiden aiheuttamissa polviin kohdistuneissa iskuissa. M-sarjan vahva kori suojaa matkustajat hyvin, turvavöiden aiheuttama rintakehän kuormitus nousi kuitenkin suureksi sekä kuljettajalla että matkustajalla. Sivutörmäyssuoja oli erittäin hyvä, osin päätä suojaavien sivuturvatyynyjen ansiosta. Turvaistuinten suoja oli hyvä, lukuunottamatta kolmevuotiaan pään suojaa etutörmäyksessä. Jalankulkijoiden suoja oli heikko.
 

Etutörmäys

 

Korin rakenne säilyi hyvin, oviaukon ja jalkatilan muodonmuutokset jäivät pieniksi. Kuljettajan pää osui ohjauspyörään, mikä saattaa aiheuttaa loukkaantumisen. Reidet ja lantio olivat vaarassa loukkaantua tukirakenteiden iskuista. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyön suoja on kaksipisteturvavyötä parempi, mutta testaajat kritisoivat turvavyön käytön olevan mahdollista takaistuimen selkänojan ollessa irrallaan, mikä saattaa olla vaarallista.
 

Sivutörmäys

 

Erittäin hyvä tulos sivutörmäystestissä. Vakiovarusteiset rintakehää ja päätä suojaavat sivuturvatyynyt suojaavat niin edessä kuin takana matkustavia. Täydet pisteet sivutörmäyksestä.
 

Lasten turvaistuin

 

Kaksikielisissä tekstivaroituksissa on maininta loukkaantumis- tai hengenvaarasta sijoitettaessa turvaistuin etumatkustajan paikalle, mutta nämä ovat irrotettavissa. Molemmat testissä käytetyt turvaistuimet oli asennettu kasvot menosuuntaan ja kiinnitetty takaistuimen ISOFIX-kiinnikkeisiin. Yläpuoliset kiinnikkeet parantaisivat kolmevuotiaan suojaa, sillä nyt tämän pää ei pysynyt suojassa. Puolitoistavuotiaan turva olisi parempi selkä menosuuntaan. Mercedes-merkkisiä turvaistuimia käytettäessä matkustajan etuturvatyyny kytkeytyy automaattisesti pois päältä.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Auton etuosa on erittäin jäykkä, muutamat konepellin osat suojaavat jonkin verran. Kokonaistulos heikko.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin