Mercedes-Benz GLK 2010 | Autoliitto

Olet täällä

Mercedes-Benz GLK 2010

TEST 2010
Aikuisten turvallisuus
86
Lasten turvallisuus
76
Jalankulkijoiden turvallisuus
47
Turvallisuus-järjestelmät
86

aikuismatkustajien suoja 32 pistettä (89 %)
lasten suoja 37 pistettä (76 %)
jalankulkijatörmäys 17 pistettä (47 %)
turvavarusteet 6 pistettä (86 %)

 

Mercedes-Benz GLK sai tulokseksi viisi tähteä

 

Mercedes-Benz GLK:n tulokset on päivitetty vuodesta 2009 vuoteen 2010. Autoa ei ole muutettu, ja jalankulkijatörmäys oli ainut testi, joka uusittiin. Tähtiasteikon vaatimukset ovat tiukentuneet ja päivitetyt tulokset kertovat kuinka auto sijoittuu vuoden 2010 vaatimuksien mukaisessa arvioinnissa.

 

Mercedes-Benz GLK:n varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, sivuturvatyynyt sekä päätä suojaava turvaverho. Kuljettajalle on lisäksi polviturvatyyny. Etu- ja takaistuimilla on turvavöiden esikiristimet sekä voimanrajoittimet. Takaistuimen reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet ja top tether -ankkurit lastenistuimia varten. Sekä etu- että takaistuimilla on turvavyömuistuttimet. Autossa on elektroninen ajonvakautusjärjestelmä.

 

Aikuismatkustajien suoja

 

GLK:n lisävarusteisiin kuuluu Mercedes-Benzin ”PRE SAFE” -järjestelmä, joka havaitsee onnettomuuden etukäteen ja saa auton turvajärjestelmät valmistautumaan tulevaan kolariin. Euro NCAPin testeissä käytetyissä autoissa järjestelmää ei ollut. GLK:n matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa, ja tuulilasin pylväs liikkui taaksepäin vain 3 millimetriä. Testinukeista törmäyksessä saadut arvot osoittivat, että kuljettajan ja matkustajan polvet sekä reisiluut oli hyvin suojattu. Mercedes pystyi osoittamaan, että GLK suojaisi erikokoisien ja eri istuma-asennoissa istuvien matkustajien jalkojen yläosia yhtä tehokkaasti. Sivutörmäystestistä auto sai täydet pisteet. Pylvästestissä auton rintakehälle antama suoja arvioitiin vähäiseksi. Samoin peräänajoa seuraavassa piiskaheilahduksessa matkustajien suoja oli vähäinen.

 

Lasten suoja

 

Etutörmäyksessä kolmevuotiasta lasta simuloivan nuken pään heilahdus ei ollut liian voimakas. Sivutörmäyksessä sekä 3-vuotiasta että 1,5-vuotista simuloivan nuken päät pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimen tuissa. Kumpikaan testinukeista ei saanut huonoja tuloksia. Auto tunnistaa Mercedes-Benzin myymät selkä menosuuntaan asennettavat lastenistuimet ja kytkee etumatkustajan turvatyynyt pois. Järjestelmä ei kuitenkaan tunnista muiden valmistajien lastenistuimia ja turvatyyny jää aktiiviseksi. GLK:ssa varoitetaan kiinteällä merkinnällä vaaroista, mikäli turvaistuinta käytetään ilman että turvatyyny kytketään pois.

 

Jalankulkijatörmäys

 

GLK:lle suoritettiin uusi jalankulkijatörmäystesti, jotta sen pisteet voitiin päivittää vuodesta 2009 vuoteen 2010. Uusissa testeissä GLK:n puskurin sai täydet pisteet jalankulkijoiden jaloille antamastaan suojasta. Konepeiton etureunan antama suoja jalankulkijoiden jaloille oli kuitenkin huono. Konepeitto arvioitiin suojaukseltaan huonoksi myös niiltä osin, joihin lapsen pää törmäystilanteessa todennäköisesti osuisi. Aikuisen pään todennäköisissä iskukohdissa suoja oli pääosin hyvä.

 

Turvavarusteet

 

Ajonvakautusjärjestelmä on vakiona kaikissa GLK-malleissa. Myös kaikkien istuimien turvavyömuistutin on vakiovaruste. GLK:ssa on vakiona kuljettajan asettama huippunopeuden rajoitinjärjestelmä, mutta Mercedes ei pyytänyt Euro NCAPia huomioimaan sitä testeissä.

 

Katso lisätiedot ja videoleikkeet osoitteesta euroncap.com

Jaa muillekin