Mercedes-Benz GLC 2015 | Autoliitto

Olet täällä

Mercedes-Benz GLC 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
95
Lasten turvallisuus
89
Jalankulkijoiden turvallisuus
82
Turvallisuus-järjestelmät
71

aikuismatkustajien suoja 36,4 pistettä (95 %)
lapsimatkustajien suoja 43,7 pistettä (89 %)
jalankulkijan suoja 29,7 pistettä (82 %)
turvavarusteet 9,3 pistettä (71 %)

Mercedes Benz GLC sai tulokseksi 5 tähteä

Mercedes Benz GLC:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja

Polviturvatyyny: kuljettaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät osittaisessa etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Etumatkustajan suojasta auto sai maksimipisteet, eli kaikki elintärkeät kehonosat ovat hyvin suojattuja. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan.

Törmäyksessä koko keulan leveydeltä jäykkään esteeseen annettiin kuljettajan suojasta täydet pisteet, sillä suoja oli hyvä kaikille kehonosille.  Sen sijaan takamatkustajan rintakehän suoja oli välttävä, niskan suoja tyydyttävä  ja pään sekä reisien suoja hyvä.

GLC sai maksimipisteet sivutörmäystestistä sekä tätä rajummasta pylvästestistä,  eli auto suojaa hyvin kaikkia elintärkeitä kehonosia.

Etuistuimet ja niiden pääntuet suojasivat hyvin peräänajon aiheuttamalta piiskaniskuvammalta ja takaistuimien muotoilun perusteella myös takaistuinten tarjoama suoja on yhtä hyvä. Vakiovarusteena oleva automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin, kun Euro NCAP -testi tehtiin alhaisella taajamanopeudella, jolla useimmat piiskaniskuvammat esiintyvät.

Lapsimatkustajan suoja

GLC sai maksimipisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivan testinuken suojasta osittaisessa etutörmäystestissä sekä sivutörmäystestissä.  Myös 3-vuotiasta lasta simuloineen testinuken suoja oli hyvä lukuun ottamatta  vähäistä niskaan kohdistunutta kuormitusta. Kasvot menosuuntaan istuneen 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken liike ei ollut liiallista osittaisessa etutörmäystestissä.
Sivutörmäystestissä lastenistuimet suojasivat hyvin koenukkeja, mikä ehkäisi pään osumista auton sisäosiin. GLC:ssä on automaattinen turvatyynyn poiskytkentä, eli etumatkustajan turvatyyny kytkeytyy automaattisesti pois käytöstä, kun etuistuimelle kiinnitetään selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Jos etuistuimelle istuu iso lapsi tai aikuinen, turvatyyny kytkeytyy jälleen automaattisesti toimintaan. Kaikki istuimet, jotka saa asentaa GLC:hen, saatiin asennettua ja kiinnitettyä tarkoituksenmukaisesti autoon.

Jalankulkijan suoja

GLC:ssä on aktiivinen konepelti. Kun puskurin sensorit huomaavat osumisen jalankulkijaan, konepelti kohoaa tehden lisää tilaa sen ja moottorin kovien rakenteiden väliin. Järjestelmä havaitsi erikokoiset jalankulkijat ja toimi myös useilla eri nopeuksilla, joten testi tehtiin järjestelmä aktivoituna.

Aktiivinen konepelti suojasi päätä valtaosin hyvin tai tyydyttävästi lähes kauttaaltaan. Puskurin suoja jalankulkijan jaloille oli hyvä tai tyydyttävä. Sen sijaan lantion suoja oli huono lähes kaikissa testatuissa kohdissa.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Lisävarusteena on saatavilla nopeusrajoitin, jolla kuljettaja voi asettaa haluamansa enimmäisnopeuden.  Useimmissa myydyissä autoissa oletetaan olevan nopeusrajoitin, minkä vuoksi järjestelmä arvioitiin tässä testissä. Niinikään lisävarusteena myynnissä olevaa kaistavahtia ei uskota hankittavan kovin moniin autoihin, joten sitä ei arvioitu tässä testissä. Vakiovarusteisiin kuuluva automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi tässä testissä hyvin maantienopeuksilla.

Jaa muillekin