Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Mercedes-Benz G-sarja

Mercedes-Benz G-Class sai tulokseksi 5 tähteä

Mercedes-Benz G-Classin turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja, lisävarusteena takaistuimet
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Polviturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikat

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä. Testit osoittivat hyvää suojaa sekä kuljettajan että matkustajan polville ja reisille. Mercedes-Benz osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan. Rintakehän painetestin lukemat osoittivat heikkoa suojausta kuljettajan rintakehälle. Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan rintakehän suojaus oli vähäinen, mutta kaikkien muiden kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä. Takamatkustajan rintakehän painetesti näytti vähäistä suojausta. Lisäksi turvavyön suuri kuormitus osoitti riskiä loukkaantumiseen, jota testissä ei voitu mitata. Tämä johti rintakehän suojauksen pisteytyksen alentamiseen ja arvosanaan heikko.

Sivutörmäystestissä ja voimakkaammassa pylvästestissä kaikkien kriittisten vartalon osin suojaus oli hyvä ja G-Class sai maksimipisteet.

Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Takaistuinten geometrinen arviointi osoitti vähäistä suojausta piiskaniskuvammoilta. Vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin taajamanopeuksissa, joissa monet piiskaniskuvammat syntyvät.

Lapsimatkustajien suoja

Etutörmäystestissä tulokset osoittivat vähäistä suojausta 10-vuotiasta simuloivan nuken niskalle. Muuten kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä. 6-vuotiasta simuloivalle nukelle niskan suojaus oli vähäinen. Sivutörmäystestissä sekä 6-vuotiasta että 10-vuotiasta simuloivien nukkejen vartalon suojaus oli hyvä.

Etuistuimen turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon järjestelmän tilasta, ja järjestelmä sai pisteet. Kaikki autoon tarkoitetut turvaistuimet saa asennettua kunnolla paikoilleen.

Muiden tienkäyttäjien suoja

Konepellin tarjoama suoja jalankulkijan päälle oli riittävä tai vähäinen suurimmalla osalla konepeltiä. Osissa konepeltiä suojaus oli myös hyvä tai huono. Jalankulkijan jalkojen ja lantion suojaus oli hyvä tai riittävä.

Automaatinen hätäjarrutusjärjestelmä havaitsee jalankulkijat, pyöräilijät ja muut ajoneuvot. Järjestelmä toimi hyvin testeissä muiden tienkäyttäjien havaitsemisessa.

Turvavarusteet­­­

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi pääasiassa hyvin maantienopeuksilla tehdyissä testeissä. Autossa on kaista-avustin, joka auttaa pitämään auton ajoradalla ja voi myös auttaa vakavammissa tilanteissa. Nopeusavustin toimii karttojen pohjalta yhdessä kameran kanssa. Se tunnistaa ja näyttää paikallisen nopeusrajoituksen antaen kuljettajalle mahdollisuuden manuaalisesti asettaa rajoitin asianmukaiseen nopeuteen. Honda CR-V:ssa on turvavyömuistutin etu- ja takapenkillä.

Kokonaisarvio:

5/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2019
  • Auton valmistaja:

    Mercedes-Benz
  • Malli:

    G-sarja
  • Autoluokat:

    Isot maastoautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    90%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    83%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    78%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    72%
    100%