Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Mercedes-Benz E 1998

etutörmäys 10 (63)
sivutörmäys 15 (83%)
kaikkiaan 26 (76%)
jalankulkijatörmäys 17 (47%)

Vuoden 1998 Mercedes E testattiin Euro NCAP:in vaiheessa 4. Valmistaja kehitti testin jälkeen E-mallia. Uusi päätä suojaava sivuturvatyyny on vakiovarusteena vuoden 2000 mallissa ja parantunut sivutörmäyssuoja paransi myös arvosanaa neljään tähteen sekä etu- että sivutörmäyksessä. Etutörmäyksessä on edelleen ongelmia; jarrupolkimen raju liike aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin kuljettajan jaloille.

Etutörmäys

Runko säilytti rakenteensa etutörmäyksessä. Kuljettajan rintaan kohdistui suhteellisen kova rasitus, matkustajan rintaan vieläkin enemmän, ja jälkimmäistä lukemaa käytettiin tuloksen arvioinnissa. Kuljettajan polvet eivät osuneet jäykkiin rakenteisiin, minkä vuoksi polven alueen kuormitus jakautui tasaisesti. Nilkan alueella loukkaantumisriski nousi suureksi johtuen jarrupolkimen 230 mm liikkeestä taaksepäin. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojasi matkustajaa hyvin.

Sivutörmäys

Edellisessä testissä Mercedes E:n sivuturvatyyny suojasi huonommin kuin useimmissa muissa saman luokan autoissa. Uusittu sivuturvatyyny on sitä vastoin erinomainen suoja kuljettajalle estäen pään iskeytymisen sisääntyöntyvään esineeseen.

Lasten turvaistuin

Matkustajan puolelle kojelautaan kiinnitetty turvaistuimen asennusohje oli puutteellinen. Aurinkolipassa oli lisäksi yksikielinen, irrotettava varoitustarra. Ohjeessa ei ollut mainintaa loukkaantumis- tai kuolemanvaarasta jos turvaistuin sijoitetaan etuistuimelle. Molemmat testinuket oli sijoitettu Mercedesin turvaistuimiin kasvot menosuuntaan. Turvaistuinten ohjeet turvavöiden kiinnityksestä oli asianmukaisesti värikoodattu, mutta tarra on helposti irrotettavissa.

Törmäys jalankulkijaan

Konepelti suojaa kohtuullisesti pään seutua törmäyksissä. Törmäyksessä lapseen Mercedes E sai puolet ehdotetusta minimitasosta ja auto lähes saavutti vaatimukset kolmessa muussa kohdassa. Törmäys aikuiseen tuotti miinuspisteitä päähän kohdistuneesta iskusta. Auton etupää oli kokonaisuudessaan aggressiivinen ja jokainen testipiste arvosteltiin huonoksi.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    1998
  • Auton valmistaja:

    Mercedes-Benz
  • Malli:

    E
  • Autoluokat:

    Isot autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    4/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    -
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    2/5 tähteä