Mercedes-Benz Citan Kombi UUDELLEENTESTAUS 2013 | Autoliitto

Olet täällä

Mercedes-Benz Citan Kombi UUDELLEENTESTAUS 2013

TEST 2013
Aikuisten turvallisuus
79
Lasten turvallisuus
81
Jalankulkijoiden turvallisuus
56
Turvallisuus-järjestelmät
70

aikuismatkustajien suoja 29 pistettä (79 %)
lasten suoja 40 pistettä (81 %)
jalankulkijatörmäys 20 pistettä (56 %)
turvavarusteet 6 pistettä (70 %)

Mercedes-Benz Citan Kombi sai tulokseksi 4 tähteä

Euro NCAP testasi Mercedes-Benz Citan Kombin ensimmäisen kerran huhtikuussa 2013. Tuolloin auto sai kolme tähteä. Mercedes-Benziltä ilmoitettiin, että se aikoo parantaa auton turvallisuutta erityisesti sivuturvatyynyjen ja turvaistuinten asennuksen osalta. Lisäksi se tarjoaisi turvavyömuistuttimen etumatkustajan paikalle ja tekisi muutoksia kuljettajan asettamaan huippunopeuden säätimeen, jotta se vastaisi Euro NCAP:n vaatimuksia. Nämä muutokset ovat mukana tulevissa malleissa ja Euro NCAP on testannut uudelleen auton. Useita testejä on uusittu muutosten arvioimiseksi. Edelliset arviot on pidetty voimassa niissä kohdissa, joihin muutokset eivät ole vaikuttaneet.

Mercedes-Benz Citan Kombin varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, päätä suojaava turvaverho ja sivuturvatyynyt. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet sekä voimanrajoittimet. Takaistuimien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet ja top tether -yläankkurointi turvaistuimille.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinuket osoittivat, että kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Kojelaudan rakenteet voivat kuitenkin aiheuttaa loukkaantumisriskin erikokoisille ja eri asennoissa istuville. Sivutörmäystestissä testinuken tulokset osoittivat, että kuljettajan rintakehä sai vähäisen suojan. Mercedes-Benzin sivuturvatyynyyn tekemät muutokset osoittautuivat onnistuneiksi, sillä Citan antoi hyvän suojan kaikille vartalonosille sivutörmäystestissä ja sai täydet pisteet.

Pylvästestissä turvatyyny täyttyi kunnolla, mutta rintakehän suoja oli silti vähäistä. Testien jälkeen havaittiin huomattava rako B-pilarin ja liukuoven etureunan välissä. Vaikka rako oli pienempi kuin alkuperäisessä testissä, se vaikutti jälleen pisteisiin. Etuistuimet ja pääntuet antoivat vähäisen suojan peräänajoa seuraavaa pään piiskaheilahdusta vastaan.

Lapsimatkustajan suoja

Citan Kombi sai täydet pisteet 1,5- ja 3-vuotiasta lasta simuloiville nukeille antamastaan suojasta etu- ja sivutörmäystestissä. 3-vuotiasta simuloiva nukke pysyi hyvin paikoillaan kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa etutörmäystestissä. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan, mikä ehkäisee pään osumista auton sisärakenteisiin. Etumatkustajan turvatyynyä ei voi kytkeä pois käytöstä, joten sillä paikalla ei voi käyttää turvaistuinta.

Mercedes-Benzin tekemien muutosten jälkeen kaikki turvaistuimet, joihin auton kiinnikkeet on suunniteltu, voidaan asentaa asianmukaisesti.

Jalankulkijatörmäys

Jalankulkijaturvallisuuden testissä pysyy voimassa aiempi tulos. Puskuri suojasi valtaosin hyvin jalankulkijan jalkoja. Konepellin etureuna antoi puolestaan huonon suojan lähes kaikissa testatuissa kohdissa. Konepelti antoi hyvän suojan lapsen pään todennäköisissä iskeytymiskohdissa, mutta huonon suojan niissä kohdissa, joihin aikuisen pää todennäköisimmin osuisi törmäystilanteessa.

Turvavarusteet

Citanissa on elektroninen ajonvakautusjärjestelmä vakiovarusteena ja se vastaa Euro NCAPin vaatimuksia. Turvavyömuistutin on saatavana lisävarusteena kuljettajan ja etumatkustajan paikoille. Kuljettajan asettama huippunopeudensäädin on lisävaruste. Mercedes-Benz on lisännyt järjestelmään varoitusääneen, joten järjestelmä sai pisteet uudelleen arvioinnissa.

Jaa muillekin