Mercedes-Benz C-sarja Coupé 2011 | Autoliitto

Olet täällä

Mercedes-Benz C-sarja Coupé 2011

TEST 2011
Aikuisten turvallisuus
90
Lasten turvallisuus
79
Jalankulkijoiden turvallisuus
57
Turvallisuus-järjestelmät
86

aikuismatkustajien suoja 32 pistettä (90 %)
lasten suoja 39 pistettä (79 %)
jalankulkijatörmäys 21 pistettä (57 %)
turvavarusteet 6 pistettä (86 %)

Mercedes Benz C-sarjan Coupé sai tulokseksi 5 tähteä

Mercedes Benz C-sarjan Coupén (C220) varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan kaksivaiheiset etuturvatyynyt, päätä suojaava turvaverho, sivuturvatyynyt ja kuljettajan polviturvatyyny. Kuljettajan, etumatkustajan ja takaistuimen reunapaikkojen turvavöissä on esikiristimet sekä voimanrajoittimet. Takaistuimen reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet lastenistuimia varten.

Aikuismatkustajien suoja

C220-mallin lisävarusteinen PRE-SAFE®-matkustajaturva tunnistaa kriittiset ajotilanteet ja käynnistää ennalta ehkäiseviä turvallisuustoimenpiteitä auton matkustajien loukkaantumisvaaran pienentämiseksi. Euro NCAP:n etu- ja sivutörmäyksissä PRE-SAFE®-matkustajaturvaa ei aktivoitu.

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinuket osoittivat, että kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan.  Mercedes pystyi osoittamaan, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat yhtä hyvän suojan. Sivutörmäystestissä vartalon kaikki osa-alueet saivat hyvän suojan, ja C220 sai testissä täydet pisteet. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehä sai riittävän suojan, ja muut vartalon osa-alueet saivat hyvän suojan. C220-malliin kuuluu vakiovarusteena aktiivinen pääntuki. Auto tunnistaa automaattisesti sen takaosaan kohdistuneen osuman, jolloin pääntuki siirtyy eteenpäin. Tällä tavalla matkustajan niska saa paremman tuen. Mercedes osoitti, että systeemi toimisi useiden eri nopeuksien ja erilaisten törmäysten puitteissa. Euro NCAPin testeissä istuin ja pääntuki antoivat vähäisen suojan peräänajoa seuraavaa piiskaheilahdusta vastaan.

Lasten suoja

Kasvot menosuuntaan istuneen 3-vuotiasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista etutörmäystestissä. Sivutörmäystestissä sekä 3-vuotiasta että 1,5-vuotiasta lasta simuloivat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan. Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä pois Mercedes Benzin omaa turvaistuinta varten, jos auto on varustettu valinnaisella CPOD-systeemillä. Järjestelmä ei vastaa Euro NCAPin vaatimuksia. Myös Mercedes Benz -jälleenmyyjät voivat kytkeä etumatkustajan turvatyynyn pois, jolloin istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon vaaroista, joita turvaistuimen käyttö etuistuimella ilman turvatyynyn pois kytkemistä aiheuttaa.

Jalankulkijatörmäys

Puskuri antoi jaloille hyvän suojan ja sai täydet pisteet. Konepeiton etureuna antoi kuitenkin pääasiallisesti huonon suojan. C220-mallissa on aktiivinen konepeitto. Sensorit havaitsevat osuman jalankulkijaan, jolloin konepeitto nousee kauemmas moottorin kovien osien päältä. Mercedes osoitti, että systeemi havaitsisi jalankulkijat eri nopeuksissa, joten konepeittoa testattiin kohotetussa tilassa. Lapsen pään todennäköisten iskukohtien kohdalla konepeitto antoi hyvän suojan. Aikuisen pään saattaa iskeytyä konepeittoon, jossa suoja oli hyvä, tai tuulilasiin, joka antoi huonon suojan.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiona kaikissa C-sarjan Coupé-malleissa ja se vastaa Euro NCAPin vaatimuksia. Kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Kuljettajan asettaman huippunopeuden säädintä on saatavilla lisävarusteena, mutta se asennusmäärät eivät vastaa Euro NCAPin vaatimuksia.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet osoitteesta euroncap.com

Jaa muillekin