Mercedes-Benz A-sarja 2012 | Autoliitto

Olet täällä

Mercedes-Benz A-sarja 2012

TEST 2012
Aikuisten turvallisuus
93
Lasten turvallisuus
81
Jalankulkijoiden turvallisuus
67
Turvallisuus-järjestelmät
86

aikuismatkustajien suoja 33 pistettä (93 %)

lasten suoja 40 pistettä (81 %)

jalankulkijatörmäys 24 pistettä (67 %)

turvavarusteet 6 pistettä (86 %)

 

Mercedes-Benz A -sarja sai tulokseksi 5 tähteä

 

Mercedes-Benz A -sarjan varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, päätä suojaava turvaverho, sivuturvatyynyt ja kuljettajan polviturvatyyny. Kuljettajan, etumatkustajan ja takaistuimen reunapaikkojen turvavöissä on voimanrajoittimet ja esikiristimet. Kaikilla paikoilla on turvavyömuistuttimet. Takaistuimen reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet ja top tether -ankkurointi lastenistuimia varten.

 

Aikuismatkustajien suoja

 

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. A-sarjaan on saatavana lisävarusteinen PRE-SAFE®-matkustajaturva, joka tunnistaa kriittiset ajotilanteet ja käynnistää ennalta ehkäiseviä turvallisuustoimenpiteitä auton matkustajien loukkaantumisvaaran pienentämiseksi. Euro NCAPin testissä olleessa mallissa järjestelmää ei ollut.

 

Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Mercedes-Benz osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat yhtä hyvän suojan. Auto sai sivutörmäyksessä täydet pisteet antamalla hyvän suojan kaikille vartalon osille. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä pää ja lantio saivat hyvän suojan ja rintakehä sekä vatsan alue riittävän suojan. Istuin ja pääntuki antoivat hyvän suojan peräänajoa seuraavaa piiskaheilahdusta vastaan. Vakiovarusteena oleva Mercedes-Benzin CPA-törmäysvaroitin auttaa kuljettajaa minimoimaan peräänajoriskin ja välttämään näin piiskaheilahdusta.

 

Lasten suoja

 

Etutörmäystestissä kasvot menosuuntaan istuneen 3-vuotiasta simuloivan nuken liike ei ollut liiallista. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan, mikä estää tehokkaasti pään osumista auton rakenteisiin. Lisävarusteena on saatavana CPOD-järjestelmä, joka automaattisesti kytkee etumatkustajan turvatyynyn pois päältä, jos etumatkustajan istuimelle asennetaan Mercedes-Benzin CPOD-sensoreilla varustettu turvaistuin. Järjestelmä ei toimi muunlaisten turvaistuimien kanssa, eikä Euro NCAP huomioinut järjestelmää testeissä. Pysyvästi kiinnitetty varoitus varoittaa selvästi turvaistuimen käytöstä etuistuimella silloin, kun turvatyynyä ei ole kytketty pois.

 

Jalankulkijatörmäys

 

A-sarjassa on aktiivinen konepeitto. Kun sensorit huomaavat osumisen jalankulkijaan, konepeitto kohoaa tehden lisää tilaa sen ja moottorin kovien rakenteiden väliin. Mercedes osoitti, että järjestelmä havaitsi erikokoiset jalankulkijat ja toimi myös testinopeutta suuremmissa nopeuksissa. Kaikissa kohdissa, joihin lapsen pää todennäköisimmin iskeytyisi, konepelti suojasi hyvin päätä. Myös aikuisen pään kohdalla suoja oli hyvä, mutta esimerkiksi tuulilasiin osuessaan pää saisi huonon suojan. Konepellin etureuna suojasi huonosti jalankulkijaa. Puskuri sen sijaan suojasi hyvin jalankulkijan kaikissa testatuissa kohdissa ja sai täydet pisteet.

 

Turvavarusteet

 

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien istuinten turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteena ja vastaavat Euro NCAPin vaatimuksia. Kuljettajan asettaman huippunopeuden säädin on lisävaruste eivätkä sen asennusmäärät vastaa Euro NCAPin vaatimuksia.

 

Jaa muillekin