Mazda MX-5 2002 | Autoliitto

Olet täällä

Mazda MX-5 2002

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etu 11 (69%)
sivu 14 (78%)
kaikkiaan 25 (74%)
jalankulkija 7 (19%)

Vaikka MX-5 koki äskettäin kasvojenkohotuksen, perusmuotoilu on perua vuonna 1989 esitellystä ensiversiosta. Tulokset etu- ja sivutömäystestissä olivat tasapainoisia, vaikka etutörmäyksessä matkustamon rakenne muuttui epävakaaksi. Kuljettajan pään suojan testaamiseksi katto oli ylhäällä sekä etu- että sivutörmäystestissä. Testiautossa ei käytetty lasten turvaistuimia, vaikka sellainen voidaan asentaa matkustajan paikalle. Turvaistuimen kiinnitys ja asennusohjeet tarkistettiin testissä. Jalankulkijoiden suoja oli erittäin heikko.
 

Etutörmäys

 

Pää osui turvatyynyyn hallitusti. Kuljettajan rintakehään kohdistui kuitenkin melko kova kuormitus. Auton etuosaan kohdistuvan törmäysenergian on suunniteltu kulkevan korin alapuolelta ja oven on suunniteltu jäävän kokonaan ilman törmäysenergian vastaanottoa. EuroNCAP arvostelee tällaista suunnittelua, koska tietyntyyppisissä onnettomuuksissa oven on otettava vastaan törmäyksen voimaan. Ohjauspylvään ja hansikaslokeron kovat rakenteet vaaransivat sekä kuljettajan että etumatkustajan polvet
 

Sivutörmäys

 

Kuljettajan rintakehään kohdistui kova kuormitus, mutta se jakautui tasaisesti. Mahan alue kuormittui myös melko rajusti, mutta kokonaistulos on hyvä huomioiden sivuturvatyynyjen puuttumisen vakiovarusteista.
 

Lasten turvaistuin

 

Koska testissä käytettiin kahta aikuistestinukkea, turvaistuinta ei testattu. Tällainen on kuitenkin mahdollista asentaa matkustajan paikalle. Mazda-merkkistä turvaistuinta käytettäessä turvatyyny kytkeytyy pois päältä ja kytkee samalla päälle suuren varoitusvalon keskikonsolissa. Muunmerkkisten turvaistuinten kanssa järjestelmä ei toimi, mikä saattaa aiheuttaa vaaratilanteen kuljettajan ollessa tästä tietämätön. Kuljettajan aurinkolipan takana olevat varoitusmerkinnät olivat puutteellisia.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Vaikka konepellin reunan osumakohtia ei matalan muotoilun vuoksi arvioitu, jalankulkijatestin tulos oli erittäin heikko.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin