Mazda 6 2003 | Autoliitto

Olet täällä

Mazda 6 2003

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 11 (69%)
sivutörmäys 15 (83%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 0
kaikkiaan 26 pistettä
jalankulkijatörmäys 7 (19%)
lasten suoja 34 (69%)

Mazda 6:n korin rakenne muuttui vain vähän kuljettajan ovipilarin alueella. Jalkatilan muodonmuutoksen vuoksi etutörmäyksen pisteet kuitenkin laskivat. Kuljettajan rintakehä kuormittui sekä etu- että sivutörmäyksessä, mikä lisäsi loukkaantumisriskiä. Muuten Mazda 6 suojasi matkustajansa hyvin molemmissa törmäyksissä. Lasten suoja oli epätasainen, mutta jalankulkijoiden suoja keskimääräistä heikompi.
 

Etutörmäys

 

Turvajärjestelmä sisältää kaksivaiheiset turvatyynyt sekä etuturvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet. Nämä estivät kuljettajan pään ja rintakehän osumisen ohjauspyörään, mutta rintakehän kuormitus nousi melko korkeaksi. Ohjauspyörän alapuoliset rakenteet vaaransivat kuljettajan polvet ja reidet. Kaikilla istuinpaikoilla on kolmipisteturvavyöt, myös takana keskellä.
 

Sivutörmäys

 

Hyvä tulos sivutörmäystestissä. Vakiovarusteiset rintakehää ja päätä suojaavat sivuturvatyynyt antoivat hyvän suojan sekä sivutörmäys- että pylvästestissä. Täysiä pisteitä Mazda 6 ei kuitenkaan saanut, koska törmäysenergia siirtyi epärealistisella tavalla testinuken selän ja istuimen välillä. Todellisessa törmäystilanteessa rintakehän kuormitus nousee nyt mitattua suuremmaksi.
 

Lasten turvaistuin

 

Mazda suosittelee molemmille lapsille kasvot menosuuntaan asennettuja Mazda-merkkisiä Britax Römer Duo –turvaistuimia. Nämä suojasivat melko hyvin, tosin kolmivuotiaan pää oli vaarassa loukkaantua sivutörmäyksessä. Selkä menosuuntaan etumatkustajan paikalle asennetun turvaistuimen aiheuttamasta vaarasta löytyy selkeät varoitukset matkustajan aurinkolippojen molemmilta puolilta.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Pieni konepellin alue suojasi lapsen päähän kohdistuneissa osumissa, mutta aikuisten päähän kohdistuvien iskujen alueella ja konepellin reunoilla suoja oli heikompi. Konepellin etureunan ja puskurin suoja havaittiin puutteellisiksi. Uudelle mallille tulos oli heikko.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin