Mazda 2 2003 | Autoliitto

Olet täällä

Mazda 2 2003

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 11 (69%)
sivutörmäys 14 (78%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 0
kaikkiaan 25 pistettä
jalankulkijatörmäys 10 (22%)
lasten suoja 25 (51%)

Mazda 2:n alusta ja voimansiirto ovat tuttuja Ford Fiestasta ja mallit valmistetaan samalla tehtaalla. Etutörmäyksessä Mazda 2:n kori kesti hyvin, mutta törmäysenergiaa välittyi matkustajan rintakehään melko paljon. Sivutörmäystestin tulos oli hyvä autolle, jossa ei ole sivuturvatyynyjä. Oven salpa kuitenkin avautui törmäyksessä, mikä aiheuttaa vaaran matkustajille. Lasten suoja oli epätasainen ja jalankulkijoiden suoja keskitasoa. Mazda teetti omalla kustannuksellaan sivutörmäys- ja pylvästestit myös sivuturvatyynyillä varustetuilla malleilla. Sivuturvatyynyt ovat saatavana valinnaisvarusteena.
 

Etutörmäys

 

Turvajärjestelmät suojasivat kohtalaisen hyvin, mutta etumatkustajan rintakehään kohdistui kova kuormitus. Kojelauta ja jalkatila kestivät törmäyksen hyvin. Kaikkien pienten autojen ongelma on kuljettajan polvien suojaaminen. Ohjauspylväs ja säätimet sekä kojelaudan rakenteet saattavat kaikki aiheuttaa loukkaantumisia. Kojelauta vaaransi myös matkustajan polvet.
 

Sivutörmäys

 

Tulos oli melko hyvä ottaen huomioon, ettei Mazda 2:n vakiovarusteisiin kuulu sivuturvatyynyjä kaikilla EU-markkinoilla. Kuljettajaa kuitenkin vaaransivat sisääntyöntyneen käsinojan ja oven kehyksen osumat. Varsinaisessa testissä ei käytetty päätä suojaavaa sivuturvatyynyä.
 

Lasten turvaistuin

 

Testissä käytettiin Mazdan suosittelemia Britax Römer Lord –turvaistuimia, jotka asennettiin kasvot menosuuntaan. Näiden antama suoja oli epätasainen. Pienemmän lapsen pää oli suojassa etu- ja sivutörmäyksessä, mutta vanhemman lapsen pää oli vaarassa loukkaantua. Molempien lasten rintakehät olivat myös vaarassa loukkaantua. Selkä menosuuntaan etuistuimelle asennetun turvaistuimen aiheuttamasta vaarasta on annettu asialliset varoitukset, jotka on kiinteästi asennettu matkustajan aurinkolipan molemmille puolille.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Konepelti suojasi jonkin verran aikuisten ja lasten päähän kohdistuvissa osumissa. Konepellin sivut ja auton etupää suojasivat kuitenkin heikosti. Puskurin ja konepellin etureuna eivät suojaa jalankulkijoita.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin