Lexus NX 2014 | Autoliitto

Olet täällä

Lexus NX 2014

TEST 2014
Aikuisten turvallisuus
82
Lasten turvallisuus
82
Jalankulkijoiden turvallisuus
69
Turvallisuus-järjestelmät
71

aikuismatkustajien suoja 31 pistettä (82 %)
lasten suoja 40 pistettä (82 %)
jalankulkijan suoja 25 pistettä (69 %)
turvavarusteet 9 pistettä (71 %)

Lexus NX sai tulokseksi 5 tähteä

Lexus NX:n varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan kaksivaiheiset etuturvatyynyt, päätä suojaavat turvaverhot edessä ja takana, sivuturvatyynyt edessä ja kuljettajan polviturvatyyny. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet ja voimanrajoittimet. Kaikilla paikoilla on turvavyömuistuttimet. Takaistuimien reunapaikoilla on iSize-Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Lexus osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat yhtä hyvän suojan. Sivutörmäystestissä NX sai maksimipisteet tarjoten hyvän suojan kaikille elintärkeille vartalonosille.

Ensimmäisessä sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä etuturvatyynyt täyttyivät, kun testi oli jo ohi. Lexus tutki etuturvatyynyn laukeamisen syytä ja havaitsi, että kiihtyvyyssensorin sisältävä turvatyynyn ohjausmoduuli voi saada signaalin jopa sivuosuman yhteydessä. Turvatyynyn laukeamista kontrolloivia algoritmeja muutettiin, niin ettei turvatyyny laukea kyseisestä osumasta, ja testi suoritettiin uudelleen. Testissä rinnan suoja oli heikko, vatsan seudun suoja riittävä ja pään sekä lantion suoja hyvä.

Lexuksen mukaan etuturvatyynyn laukeaminen sivutörmäyksen myöhemmässä vaiheessa ei ole turvallisuusriski, eikä sillä ole suunnitelmia tehdä muutoksia aikaisempiin automalleihin. Tämänmukaisesti tähtiarviojärjestelmä pätee valmistenumerosta VIN JTJBJRBZ**2009745 alkaen.

Etu- ja takaistuimet antoivat hyvän suojan peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan.

Lexuksen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ”Pre-Collision System” toimii matalista taajamanopeuksista aina maantienopeuksiin saakka. Koska järjestelmä ei ole vakiovaruste, sen toimivuutta matalilla nopeuksilla ei huomioitu arvostelussa.

Lapsimatkustajien suoja

Edestäpäin tulevassa törmäyksessä 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle rintakehään kohdistuvat voimat olivat hieman liian korkeat, vaikka käytössä oli selkä menosuuntaan asennettu turvaistuin.

Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa olleen 3-vuotiasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista, mutta sekä rintaan että niskaan kohdistui hieman liian kovia voimia. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton koviin rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn saa kytkettyä pois käytöstä, jolloin istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettaja saa selkeän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai pisteet. Autoon saa asennettua kunnolla kaikki turvaistuimet, joille auton kiinnikkeet on suunniteltu.

Jalankulkijan suoja

Puskuri osoitti antavansa hyvän tai riittävän suojan jalankulkijan jaloille. Konepellin etureuna antoi puolestaan huonon suojan lantiolle ja jäi ilman pisteitä. Konepellin jalankulkijan päälle antama suoja vaihteli hyvän ja riittävän välillä. Suoja oli huono vain tuulilasin alareunan sekä tuulilasin pilareiden kohdalla.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Nopeusavustin käyttää digitaalista kartoitusta määrittääkseen sopivan nopeusrajoituksen ja esittelee tiedon kuljettajalle. Tämän jälkeen kuljettaja voi asettaa vakionopeussäätimen sopivalle nopeudelle. Järjestelmä on lisävaruste, jonka odotetaan olevan useimmissa myydyissä autoissa, minkä vuoksi se otettiin osaksi testausta. Järjestelmä vastasi Euro NCAP:n vaatimuksia. Kaistavahti on valinnainen lisävaruste, jonka ei odoteta olevan niin useassa myydyssä autossa, että sitä otettaisiin mukaan EURO NCAP:n testiin. Lexuksen ”Pre Collision System”, eli automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä odotetaan olevan useimmissa myydyissä autoissa, joten se testattiin ja todettiin toimivan hyvin.

Jaa muillekin