Landwind CV9 2010 | Autoliitto

Olet täällä

Landwind CV9 2010

TEST 2010
Aikuisten turvallisuus
34
Lasten turvallisuus
45
Jalankulkijoiden turvallisuus
31
Turvallisuus-järjestelmät
29

aikuismatkustajien suoja 12 pistettä (34 %)
lasten suoja 22 pistettä (45 %)
jalankulkijatörmäys 11 pistettä (31 %)
turvavarusteet 2 pistettä (29 %)

Landwind CV9 sai tulokseksi 2 tähteä

Landwind CV9:n etuturvavöissä on esikiristimet ja voimanrajoittimet. Varusteluun kuuluvat lisäksi kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt.

CV9:ää ei ole vielä saatavana Euroopassa, mutta tilauksia otetaan vastaan ja ensimmäiset autot saapuvat lähiaikoina. Euro NCAPin testaamat autot olivat ensimmäisiä versioita Euroopan markkinoille tulevasta CV9-mallista. Euro NCAP olettaa, että Landwind tuo vastaavat autot Eurooppaan alkuvuodesta 2011.

Aikuismatkustajien suoja

Etutörmäystestin aikana ja jälkeen tehdyt tutkimukset paljastivat, että matkustamon rakenteet olivat kantokykynsä rajoilla. Matkustamoa pidettiin epävakaana ja testinopeutta kovemmissa vauhdeissa sen voidaan olettaa kärsivän merkittävästi suuremmasta kokoon painumisesta. Kuljettajan rintakehän saama suoja oli vähäistä. Testinukkejen lukemat osoittivat etumatkustajan polvien ja reisien saavan hyvän suojan. Kojelaudan rakenteet aiheuttivat kuitenkin loukkaantumisriskin erikokoisille ja eri asennoissa istuville matkustajille ja suoja arvioitiin vähäiseksi. Ohjaushammastanko työntyi taaksepäin muokaten voimakkaasti kuljettajan jalkatilaa ja repien metalliosia. Tämä aiheutti loukkaantumisriskin kuljettajan jaloille ja nilkoille, mikä aiheutti pistemenetyksiä.

CV9:ssä ei ole sivuturvatyynyjä ja sivutörmäystestissä rintakehän saama suoja oli heikkoa ja vatsan saama suoja vähäistä. Auton ovet avautuivat testissä. Landwind pitää syynä oven kahvojen heikkoja jousia ja aikoo asentaa jäykemmät jouset, jotta ongelmasta päästäisiin eroon. Koska autossa ei ole päätä suojaavia varusteita, pylvästestiä ei suoritettu. Piiskaheilahdustestiin tarjotut istuimet eivät olleet samanlaisia kuin testiautossa olleet istuimet. Testiautojen istuimet vahingoittuivat testeissä, joten hyväksyttävää piiskaheilahdustestiä ei voitu tehdä CV9:lle.

Lasten suoja

Kolmevuotiasta simuloivan testinuken pään liikkui yli suositellun rajan etutörmäystestissä. Sivutörmäystestissä sekä 3-vuotiasta että 1,5-vuotiasta lasta simuloivat nuket pysyivät kuitenkin hyvin paikoillaan turvaistuimissaan. Etumatkustajan turvatyynyä ei voi kytkeä pois päältä, joten selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta ei voi asentaa tälle paikalle, eikä tästä varoiteta riittävän selkeästi. Turvaistuimissa olevat varoitukset eivät olleet tarpeeksi hyvin kiinnitettyjä, mikä johti pistemenetykseen.

Jalankulkijatörmäys

Puskuri suojasi jalankulkijan jalkoja paikoin hyvin ja toisin paikoin huonosti. Konepeiton etureuna antoi huonon suojan jalankulkijoiden jaloille, eikä se saanut yhtään pistettä. Konepeiton antama suoja oli hyvä sen keskiosissa ja huono muissa kohdissa, joihin lapsen pää todennäköisesti iskeytyisi. Aikuisen pään todennäköisissä iskukohdissa suoja oli pääosin huono.

Turvavarusteet

Etuistuimissa on turvavyömuistuttimet. Elektronista ajonvakautusjärjestelmää ei ole toistaiseksi saatavana CV9:ään.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet osoitteesta euroncap.com

Jaa muillekin