Land Rover Freelander 2002 | Autoliitto

Olet täällä

Land Rover Freelander 2002

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 6 (38%)
sivutörmäys 13 (72%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 0
kaikkiaan 20 pistettä
jalankulkijatörmäys 7 (19%)

Pieni maastoauto Freelander on muotoilultaan lähes kymmenen vuoden ikäinen. Matkustamo muuttui etutörmäyksessä epävakaaksi oven auettua ja A-pilarin voimakkaan taaksepäin liikkumisen vuoksi. Rintakehän kuormitus nousi etutörmäyksessä melko suureksi ja myös reidet olivat vaarassa loukkaantua. Sivutörmäystestissä ongelmia ilmeni niin ikään rintakehän alueella, mihin sivuturvatyyny voisi auttaa. Lasten turvaistuimet suojasivat hyvin sivutörmäyksessä, mutta molempien päänsuoja etutörmäyksessä oli puutteellinen. Jalankulkijatestin tulos oli tämän luokan autoille tyypillinen.
 

Etutörmäys

 

Turvavyöt ja –tyynyt suojasivat sekä kuljettajan että matkustajan päät, mutta rintakehään kohdistui suuri rasitus. Kuljettajan oven palkki vääntyi eikä kestänyt kuormitusta, lisäksi jalkatila kuljettajan istuimen takana muutti muotoaan. Kojelaudan lukuisat kovat rakenteet aiheuttivat vakavan loukkaantumisriskin kuljettajalle ja etumatkustajalle. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyön suoja on kaksipisteturvavyötä parempi, mutta testaajat kritisoivat turvavyön käytön olevan mahdollista takaistuimen selkänojan ollessa irrallaan, mikä saattaa olla vaarallista.
 

Sivutörmäys

 

Freelanderin suoja sivutörmäyksessä jäi vain kohtalaiseksi auton istuinkorkeuteen nähden. Rintakehää kuormittivat B-pilarin, istuimen reunan ja oven kehyksen osumat. Näitä ongelmia pienentäisi parhaiten sivuturvatyyny.
 

Lasten turvaistuin

 

Kolmivuotiaan istuin oli asennettu kasvot ja puolitoistavuotiaan selkä menosuuntaan. Kummankaan pää ollut täysin suojassa etutörmäyksessä. Puolitoistavuotiaan niska kuormittui jonkin verran, mutta testinukke oli hyvin kookas istuimen kokoon nähden, eikä testissä käytettyä turvaistuinta suositella tämänkokoiselle lapselle. Sivutörmäyksessä turvaistuimet suojasivat hyvin. Kolmivuotiaan turvaistuimen asennusohjeet olivat niin epäselvät, että väärä asennus on mahdollista. Turvatyynyn aiheuttamasta loukkaantumis- ja hengenvaarasta etumatkustajan paikalle selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa ei ollut varoitusmerkintöjä.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Freelanderin suunnittelussa ei ole huomioitu jalankulkijoiden turvallisuutta. Konepellin etureuna ja puskuri olivat erityisen ankaria. Päähän kohdistuneissa iskuissa konepelti suojasi jonkin verran.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin