Kia Venga 2010 | Autoliitto

Olet täällä

Kia Venga 2010

TEST 2010
Aikuisten turvallisuus
89
Lasten turvallisuus
85
Jalankulkijoiden turvallisuus
64
Turvallisuus-järjestelmät
71

aikuismatkustajien suoja 32 pistettä (89 %)
lasten suoja 42 pistettä (85 %)
jalankulkijatörmäys 23 pistettä (64 %)
turvavarusteet 5 pistettä (71 %)

Kia Venga sai tulokseksi 5 tähteä

Kia Vengan etuturvavöissä on esikiristimet ja voimanrajoittimet. Varusteluun kuuluvat lisäksi kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt.  Sivuturvatyynyt sekä päätä suojaavat turvatyynyt ovat lisävarusteita, mutta ne täyttävät Euro NCAPin vuoden 2010 vaatimukset.

Kun Euro NCAP testasi Vengan vuoden 2010 alussa, erityisesti etutörmäystestissä paljastui heikkouksia, joiden vuoksi auto sai neljä tähteä. Kia ei ollut tyytyväinen tuloksiin ja on nyt tehnyt muutoksia autoon. Rakenteelliset muutokset vähentävät auton kallistumista etutörmäyksessä, rintakehään ja reisiin kohdistuvaa kuormitusta on vähennetty, takaistuinta on muokattu parantamaan lasten turvaistuimen toimivuutta ja kehitystyötä on jatkettu, jotta edellisessä testissä havaittu turvavyön repeäminen saadaan estettyä.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät hyvin muotonsa etutörmäystestissä. Kuljettajan rintakehän suoja oli parempi kuin alkuperäisessä testissä ja pisteet nousivat verrattuna viime kerran heikkoon tulokseen. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Ohjauspylväs ja virtalukko aiheuttivat kuitenkin loukkaantumisriskin kuljettajan reisille. Autoon tehdyt muutokset eivät vaikuttaneet menestykseen sivutörmäystestissä ja tulos säilyi muuttumattomana edelliseen testiin verrattuna. Sivutörmäystestissä Venga sai täydet pisteet. Tätä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehän suoja oli heikko ja muiden kehonosion saama suoja oli hyvä. Myös peräänajoa seuraavaa piiskaheilahdusta vastaan suoja oli hyvä.

Lasten suoja

Alkuperäisessä testissä 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken pää osui C-pilariin. Tällä kertaa tätä ei tapahtunut: kasvot menosuuntaan istuva testinukke ei liikkunut liikaa etutörmäystestissä ja myös heilahdus oli hyvin hallittu. Sivutörmäystestissä sekä 3-vuotiasta että 1,5-vuotiasta lasta simuloivat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan. Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä pois, jolloin istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettaja saa riittävän selkeän ilmoituksen turvatyynyn tilasta, joten Venga sai siitä pisteen. Ohjeet turvatyynyn käytöstä lastenistuimen kanssa oli sijoitettu selkeästi ja pysyvästi.

Jalankulkijatörmäys

Puskuri sai täydet pisteet jalankulkijan jaloille antamastaan suojasta. Konepeiton etureuna antoi puolestaan vähäisen suojan. Konepeitto suojasi hyvin lapsen pään todennäköisissä iskukohdissa, mutta huonosti niissä kohdissa, joihin aikuisen pää todennäköisesti iskeytyisi.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on saatavissa lisävarusteena yhteen malliin neljässä Euroopan maassa. Muissa maissa järjestelmä on vakiovarusteena. Koska järjestelmä on vakiona ylivoimaisesti suurimmassa osassa myytäviä malleja, se otettiin huomioon Euro NCAPin testeissä. Autoon on saatavana lisävarusteena säädin kuljettajalle maksiminopeuden asettamiseen. Säädintä ei kuitenkaan huomioitu testeissä, sillä se ei ole vakiona missään mallissa. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavyömuistutin on vakiovaruste.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet osoitteesta euroncap.com

Jaa muillekin