Kia Stinger | Autoliitto

Olet täällä

Kia Stinger

TEST 2017
Aikuisten turvallisuus
93
Lasten turvallisuus
81
Jalankulkijoiden turvallisuus
78
Turvallisuus-järjestelmät
82

aikuismatkustajien suoja 35,4 pistettä (93%)
lapsimatkustajien suoja 39,7 pistettä (81%)
jalankulkijan suoja 33,0 pistettä (78%)
turvavarusteet 9.9 pistettä (82%)

Kia Stinger sai tulokseksi 5 tähteä

Kia Stingerin turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Polviturvatyyny: kuljettaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kuljettaja, etumatkustaja
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät hyvin muotonsa etutörmäyksessä. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Testin perusteella erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä takamatkustajan lantio luiskahti turvavyön ali, mikä johti pistevähennykseen.

Sivutörmäystestissä kaikki elintärkeät vartalonosat saivat hyvän suojan, ja Stinger sai täydet pisteet. Sivutörmäystestiä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehän suoja oli riittävä ja muiden vartalonosien suoja hyvä.

Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Takaistuinten suoja piiskaniskuvammoilta oli vähäinen. Vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tarjoaa piiskaniskuvammaa vastaan lisäsuojaa. Järjestelmä sai täydet pisteet taajamanopeuksilla tehdyissä testeissä ja onnistui estämään kaikki törmäykset.

Lapsimatkustajien suoja

Etutörmäyksessä 10-vuotiasta simuloivan testinuken niskan ja rintakehän suoja oli vähäinen. Kuusivuotiasta simuloivan testinuken kaikki vartalonosat saivat hyvän tai riittävän suojan.

Sivutörmäystestissä kummatkin testinuket saivat hyvän suojan kaikille vartalonosille. Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, ja järjestelmä sai tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, jotka autoon on tarkoitettu, sai asennettua kunnolla paikoilleen.

Jalankulkijan suoja

Stingerissä on aktiivinen konepelti, joka nousee järjestelmän tunnistaessa törmäyksen jalankulkijaan ja tekee siten tilaa konepellin ja moottorin kovien osien väliin. Järjestelmä toimi hyvin eri nopeuksilla ja erikokoisiin jalankulkijoihin osuessa. Konepelti suojasi jalankulkijaa hyvin tai riittävästi lähes koko konepellin alueella. Suoja oli paikoitellen huonoa tuulilasin juuressa sekä A-pilareiden alueella.

Puskurin suoja jalankulkijan jaloille oli riittävä, ja jalankulkijan lantion saama suoja oli valtaosin hyvä. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä havaitsee niin jalankulkijat kuin toiset ajoneuvot. Järjestelmä toimi testeissä hyvin, ja onnistui estämään tai ehkäisemään törmäykset lähes kaikissa testeissä eri nopeuksilla.

Turvavarusteet

Vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi maantienopeuksilla tehdyissä testeissä hyvin, ja onnistui estämään tai ehkäisemään kaikki törmäykset. Nopeusavustin tunnistaa kulloinkin voimassa olevan nopeusrajoituksen ja ilmoittaa sen kuljettajalle, joka voi asettaa nopeudenrajoittimen tähän nopeuteen. Aktiivinen kaistavahti varoittaa kuljettajaa, mikäli auto on ajautumassa pois ajokaistalta ja ohjaa auton takaisin kaistaviivojen väliin.

Kia Stinger

Jaa muillekin