Kia Sportage 2015 | Autoliitto

Olet täällä

Kia Sportage 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
90
Lasten turvallisuus
83
Jalankulkijoiden turvallisuus
66
Turvallisuus-järjestelmät
71

aikuismatkustajien suoja 34,2 pistettä (90 %)
lapsimatkustajien suoja 41 pistettä (83 %)
jalankulkijan suoja 24 pistettä (66 %)
turvavarusteet 9,3 pistettä (71 %)

Kia Sportage sai tulokseksi 5 tähteä

Kia Sportagen turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: ei
Polviturvatyyny: ei
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Kia Sportage sai maksimipisteet osittaisessa etutörmäyksessä, eli kuljettajan ja matkustajien kaikki elintärkeät kehonosat ovat hyvin suojattuja. Kuljettajan ja matkustajien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat samantasoisen suojan.

Koko keulan leveyteen kohdistetussa törmäyksessä kuljettaja ja takamatkustaja saivat hyvän suojan kaikille elintärkeille vartalonosille paitsi rintakehälle, jonka suoja oli tyydyttävä.
Sportage sai enimmäispisteet sivutörmäystestistä, koska kaikki elintärkeät kehonosat olivat hyvin suojattuja.  Myös edellistä rajummassa pylvästestissä suoja oli hyvä kaikille kehonosille.

Etuistuimet ja niiden pääntuet suojasivat hyvin peräänajon aiheuttamalta piiskaniskuvammalta, mutta takamatkustajien piiskaniskusuoja jää melko heikoksi. Sportageen on hankittavissa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka antaisi lisäsuojaa piiskaniskuvammoilta hitailla taajamanopeuksilla, joilla  useimmat piiskaniskuvammat esiintyvät.  Automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ei testattu tässä testissä, koska järjestelmä ei ole autossa vakiovarusteena.

Lapsimatkustajan suoja

Sportage sai maksimipisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivan testinuken suojasta osittaisessa etutörmäystestissä. Kasvot menosuuntaan istuneen 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken liike ei ollut liiallista osittaisessa etutörmäystestissä, vaikka pisteitä vähennettiin niskaan kohdistuneen korkean kuormituksen vuoksi.

Sivutörmäystestissä lastenistuimet suojasivat hyvin koenukkeja, mikä ehkäisi pään osumista auton sisäosiin. Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä pääsi Euro NCAP –palkittujen listalle. Kaikki istuimet, jotka saa asentaa Sportageen, saatiin asennettua ja kiinnitettyä tarkoituksenmukaisesti autoon.

Jalankulkijan suoja

Puskurin suoja jalankulkijan jaloille oli hyvä tai tyydyttävä. Lantion suoja oli valtaosin hyvä, mutta huonojakin kohtia oli. Konepelti suojasi jalankulkijan päätä suuremmalta osin hyvin tai tyydyttävästi, mutta tuulilasin alareunan ja pilarien kohdalla suoja oli heikko tai ala-arvoinen.

Sportagessa on automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka tunnistaa sekä jalankulkijat että muut autot. Euro NCAP alkaa arvioida tällaisen järjestelmän toimivuutta vuonna 2016, minkä vuoksi tässä testissä järjestelmää ei vielä voitu sisällyttää Euro NCAP:n palkittujen järjestelmien luetteloon.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Nopeusavustin on lisävaruste, jonka odotetaan olevan useimmissa myydyissä Sportageissa. Tämän vuoksi järjestelmä arvioitiin tässä testissä. Nopeusavustimen välityksellä kuljettaja saa koko ajan tietoa vallitsevista nopeusrajoituksista digitaalisen kartta-aineiston ja tuulilasissa olevan kameran vuorovaikutuksen avulla.  Kuljettaja voi asettaa autoon haluamansa enimmäisnopeuden. Kaistavahti on lisävaruste, joka arvioitiin tässä testissä.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste, jota ei oletettavasti hankita kovin moneen autoon, minkä vuoksi järjestelmää ei sisällytetty tähän testiin.

Jaa muillekin