Kia Soul 2014 | Autoliitto

Olet täällä

Kia Soul 2014

TEST 2014
Aikuisten turvallisuus
75
Lasten turvallisuus
82
Jalankulkijoiden turvallisuus
59
Turvallisuus-järjestelmät
56

aikuismatkustajien suoja 29 pistettä (75 %)
lasten suoja 41 pistettä (82 %)
jalankulkijan suoja 21 pistettä (59 %)
turvavarusteet 7 pistettä (56 %)

Kia Soul sai tulokseksi 4 tähteä

Kia Soulin varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, päätä suojaavat turvaverhot edessä ja takana sekä sivuturvatyynyt edessä. Kuljettajan turvavyössä on kaksivaiheinen esikiristin ja etumatkustajalla yksivaiheinen esikiristin. Molempien paikkojen turvavöissä on voimanrajoittimet. Kaikilla paikoilla on turvavyömuistuttimet. Takaistuimien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Etuapurunko oli kuitenkin työntynyt taaksepäin, mikä oli aiheuttanut kuljettajan jalkatilassa olevien pistehitsauksien avautumisen ja synnyttänyt repeämän jalkatilaan. Tämän vuoksi Kia ei pystynyt osoittamaan että erikokoiset ja eriasennoissa istuvien polvet saisivat hyvän suojan. Lisäksi ohjauspylvään ja keskikonsolin reunan arvioitiin aiheuttavan loukkaantumisriskin.

Sivutörmäystestissä kaikki elintärkeät vartalonosat saivat hyvän suojan ja Soul sai täydet pisteet. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehä sai heikon suojan. Kia Souleissa, jotka on valmistettu ennen valmistenumeroa VIN KNAJP816LF7778250, on varhaisemman kehitysasteen sivuturvatyyny. Niiden muotoilu ja täytön ajoitus ovat erilaiset kuin myöhemmissä malleissa. Euro NCAP testasi parannetun turvatyynyn toiminnan ja se antoi alkuperäistä turvatyynyä paremman suojan rintakehälle. Kia kutsuu turvatyynyn varhaisemmalla kehitysasteella varustettujen Soulien omistajat päivittämään turvatyynyn.

Etuistuimet antoivat hyvän suojan peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan, kun taas takaistuimien antama suoja oli vähäinen.

Lapsimatkustajien suoja

Soul sai täydet pisteet selkä menosuuntaan istuneelle, 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa olleen, 3-vuotiasta simuloivan nuken pää ei liikkunut liikaa, mutta niskaan ja rintakehään kohdistui hieman liian kovia voimia. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton koviin rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn saa kytkettyä pois käytöstä, jolloin istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettaja saa selkeän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai pisteet. Autoon saa asennettua kunnolla kaikki turvaistuimet, joille auton kiinnikkeet on suunniteltu.

Jalankulkijan suoja

Puskuri suojasi jalankulkijan jalkoja hyvin lähes kaikissa testatuissa kohdissa. Konepellin etureuna antoi puolestaan huonon suojan lantiolle ja jäi ilman pisteitä. Konepellin päälle antama suoja oli joko hyvä tai riittävä riippuen testatusta kohdasta. Suoja oli huono vain tuulilasin pilareiden kohdalla.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Kuljettajan asettaman huippunopeuden säädin on lisävaruste, ja sen oletetaan olevan lähes kaikissa myydyissä Soul-malleissa, joten se oli mukana arvioinnissa. Järjestelmä vastasi Euro NCAP:n vaatimuksia. Souliin ei ole saatavilla automaattista hätäjarrutusjärjestelmää eikä kaistavahtia.

Jaa muillekin