Kia Sorento 2014 | Autoliitto

Olet täällä

Kia Sorento 2014

TEST 2014
Aikuisten turvallisuus
90
Lasten turvallisuus
83
Jalankulkijoiden turvallisuus
67
Turvallisuus-järjestelmät
71

aikuismatkustajien suoja 34 pistettä (90 %)
lasten suoja 41 pistettä (83 %)
jalankulkijan suoja 24 pistettä (67 %)
turvavarusteet 9 pistettä (71 %)

Kia Sorento sai tulokseksi 5 tähteä

Kia Sorenton varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, päätä suojaavat turvaverhot edessä ja takana ja sivuturvatyynyt edessä. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on kaksivaiheiset esikiristimet ja voimanrajoittimet. Kaikilla paikoilla on turvavyömuistuttimet. Takaistuimien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Kia osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat yhtä hyvän suojan polvilleen, jotka saattavat osua törmäyksessä kojelautaan. Sivutörmäystestissä kaikki elintärkeät vartalonosat saivat hyvän suojan ja Sorento sai täydet pisteet. Auto sai täydet pisteet jopa sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä antamalla hyvän suojan koko vartalolle. Etu- ja takaistuimet, vaihtoehtoinen kolmas penkkirivi mukaan luettuna, antoivat hyvän suojan peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan

Lapsimatkustajien suoja

Sorento sai täydet pisteet selkä menosuuntaan istuneelle 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa olleen 3-vuotiasta simuloivan nuken pään liike ei ollut liiallista, mutta niskaan ja rintakehään kohdistui hieman liian kovia voimia. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton koviin rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn saa kytkettyä pois käytöstä, jolloin istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettaja saa selkeän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai pisteet. Autoon saa asennettua kunnolla kaikki turvaistuimet, joille auton kiinnikkeet on suunniteltu.

Jalankulkijan suoja

Puskuri suojasi jalankulkijan jalkoja paikoin hyvin ja toisin paikoin riittävästi. Konepellin etureuna antoi puolestaan huonon suojan lantiolle ja jäi ilman pisteitä.

Sorentossa on aktiivinen konepelti. Kun sensorit havaitsevat osuman jalankulkijaan, konepelti kohoaa ja tekee lisää tilaa sen ja moottorin kovien rakenteiden väliin. Kia osoitti, että järjestelmä havaitsi erikoikoiset jalankulkijat ja toimi monilla eri nopeuksilla. Tämän vuoksi Euro NCAP teki testin järjestelmä aktivoituna. Konepellin päälle antama suoja vaihteli hyvän ja riittävän välillä. Suoja oli huono vain tuulilasin pilareiden kohdalla.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Kaistavahti on lisävaruste ja koska sen odotetaan olevan useimmissa myydyissä Sorentoissa, se oli mukana arvioinnissa. Järjestelmä vastasi Euro NCAP:n vaatimuksia. Liikennemerkit tunnistava järjestelmä antaa tiedon kulloinkin voimassa olevasta nopeusrajoituksesta kuljettajalle, joka voi asettaa vakionopeussäätimen sen mukaan. Järjestelmä vastasi Euro NCAP:n vaatimuksia. Automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ei ole saatavilla.

Jaa muillekin