Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Kia Cerato 2006

etutörmäys 10 (63%)
sivutörmäys 8 (45%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 1
kaikkiaan 19 pistettä
jalankulkijatörmäys 8 (22%)
lasten suoja 35 (72%)

Kia Ceratolle annettiin kolme tähteä viidestä kuljettajan ja etumatkustajan kolariturvallisuudesta. Lapsimatkustajan turvallisuudesta tuli kolme tähteä viidestä, mutta jalankulkijaturvallisuudesta vain yksi neljästä tähdestä.

Kia oli varustettu muun muassa kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyillä, sivuturvatyynyillä, päätä suojaavilla turvatyynyillä sekä edessä istuvien turvavöiden esikiristimillä ja voimanrajoittimilla. Autossa oli myös kuljettajan turvavyömuistutin, ABS-jarrut, hätäjarrutehostin (BAS) sekä elektroninen jarruvoimien jakojärjestelmä (EBD). Lisäksi takaistuimen reunapaikoilla oli Isofix-kiinnikkeet.

Etutörmäystestissä Kian polkimet nousivat kuljettajan sääriä ja nilkkoja vasten. Sivutörmäyksessä puolestaan kuljettajan rintakehä ja vatsa joutuivat kovalle rasitukselle. Etumatkustajan turvatyynyä ei voitu myöskään kytkeä pois päältä. Turvaistuimen sijoittamisesta selkä menosuuntaan etuistuimelle varoitettiin tarrassa, joka oli ainoastaan englanninkielinen ja peittyi aurinkosuojan alle sen ollessa pois käytöstä. Huomautettavaa tuli myös jalankulkijatörmäystestistä, jossa jalankulkijan pää osui puskurin ja konepeiton reunaan.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

• Testausvuosi: