Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Jeep Grand Cherokee 2011

aikuismatkustajien suoja 29 pistettä (81 %)
lasten suoja 34 pistettä (69 %)
jalankulkijatörmäys 16 pistettä (45 %)
turvavarusteet 5 pistettä (71 %)

Jeep Grand Cherokee sai tulokseksi 4 tähteä

Jeep Grand Cherokeen varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan kaksivaiheiset etuturvatyynyt, päätä suojaava turvaverho, sivuturvatyynyt ja kuljettajan polviturvatyyny. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet sekä voimanrajoittimet. Takaistuimen reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet lastenistuimia varten.

Aikuismatkustajien suoja

Etutörmäystestissä kuljettajan istuimen sisempi kisko lähes katkesi kahtia, ja se pysyi kasassa vain istuinta eteen ja taakse liikuttavan vivun ansiosta. Halkeama oli kohdassa, jossa turvavyön alempi kiinnike yhdistyy kiskoon. Halkeaman oletettiin aiheutuneen voimakkaista jännitysvoimista turvavyössä testin aikana. Sen seurauksena testinukke työntyi eteenpäin, mikä puolestaan aiheutti turvatyynyn epätäydellisen täyttymisen ja pään osumisen ohjauspyörän kehään turvatyynyn läpi. Euro NCAPia on informoitu, että Jeep tutkii istuinkiskon vaurion syitä ja etsii keinoja parantaa sen rakennetta. Sillä ei kuitenkaan vielä ole suunnitelmia, joilla jo olemassa olevia autoja parannettaisiin.

Vaikka testinukkejen lukemat olivat hyviä, kojelaudan jäykkien rakenteiden oletettiin aiheuttavan loukkaantumisriskin erikokoisien ja eri asennoissa istuvien kuljettajien ja etumatkustajien polville ja reisille. Sivutörmäystestissä Grand Cherokee sai täydet pisteet, mutta sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehän suoja oli vähäistä. Grand Cherokeessa on ”aktiivinen” pääntuki, joka tunnistaa peräänajotilanteen. Pääntuki siirtyy eteenpäin minimoiden pään retkahdusta. Jeep osoitti, että järjestelmä reagoi eri voimakkuuden onnettomuuksiin ja se huomioitiin testissä. Siitä huolimatta suoja niskavammoja vastaan peräänajotilanteessa oli vähäistä.

Lasten suoja

3-vuotiasta simuloiva nukke ei liikkunut liikaa etutörmäyksessä. Paluuheilahduksessa pää kuitenkin osui takaoven pilariin ja auto menetti kaikki pisteet 3-vuotiaalle antamastaan suojasta. Etumatkustaja turvatyynyä ei voida kytkeä pois, joten istuimella ei tule käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Autossa ei riittävän selvästi varoitettu turvaistuimen käytöstä etuistuimella.

Jalankulkijatörmäys

Puskuri antoi hyvän suojan kaikissa testatuissa kohdissa ja sai täydet pisteet. Konepeiton etureunan antama suoja oli puolestaan huono kaikissa kohdissa. Lapsen pään todennäköisissä iskeytymäkohdissa konepeitto antoi huonon suojan. Aikuisen pään iskukohdissa suoja oli paikoin hyvä ja toisissa kohdin huono.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiovaruste Grand Cherokeessa, ja se vastaa Euron NCAPin vaatimuksia. Kuljettajan sekä etumatkustajan turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Kuljettajan asettaman huippunopeuden säädintä ei ole saatavilla.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet osoitteesta euroncap.com

Kokonaisarvio:

4/5 tähteä