Jeep Cherokee 2002 | Autoliitto

Olet täällä

Jeep Cherokee 2002

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etu 9 (56%)
sivu 15 (83%)
kaikkiaan 24 (71%)
jalankulkija 3 (8%)

Cherokeen päämarkkina-alue on Yhdysvallat, missä laki edellyttää suojaa sekä turvavöillä että ilman näitä kulkeville matkustajille. Tämän vuoksi auton suunnittelussa on eroja Euroopan markkinoille suunniteltuihin autoihin nähden. Tämä näkyy mm. polviin kohdistuneissa iskuissa, joita aiheutti alueelle asennettu tukirakenne. Cherokeen vahva kori suojasi matkustajat hyvin. Turvajärjestelmä aiheutti kuitenkin melko kovan kuormituksen kuljettajan rintakehään. Lasten turvaistuimet toimivat hyvin, erityisen hyvä oli päänsuoja sivutörmäyksessä. Jalankulkijoiden suoja oli erittäin heikko.
 

Etutörmäys

 

Korin rakenne säilyi hyvin, jalkatilan ja oviaukon muoto muuttui vain hiukan. Jarru- ja kytkinpoljinten työntyminen taaksepäin lisäsivät kuitenkin loukkaantumisen vaaraa. Kojelaudan tukirakenteet aiheuttivat suuren loukkaantumisvaaran polville. Erityisen kovina iskut kohdistuivat juuri polven alapuolelle, mistä saattaa seurata vakavia vammoja. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojaa merkittävästi kaksipistevyötä paremmin. Cherokeen ratkaisussa on erityisen hyvä ominaisuus vyön käytön esto mikäli istuimen selkänoja ei ole kunnolla lukittu.
 

Sivutörmäys

 

Cherokee suoriutui sivutörmäyksestä hyvin ilman sivuturvatyynyjäkin. Näin hyvä suoja on tosin odotettavissa kaikilta yhtä korkeilta autoilta. Tulosta heikensi kuormituksen epärealistinen siirtyminen testinuken selästä istuimeen. Tuloksissa tämä näkyi vääristyneenä rintakehän kuormituksen alenemisena.
 

Lasten turvaistuin

 

Molemmat lapset sijoitettiin samanlaisiin ISOFIX-turvaistuimiin. Sivutörmäyssuoja oli harvinaisen hyvä molempien päiden pysyessä suojattuina. Etutörmäyksessä kolmivuotiaan pää osui jäi kuitenkin vaille suojaa ja puolitoistavuotiaan niskaan kohdistui erittäin kova rasitus. Pienemmän lapsen suojaa saattaisi parantaa selkä menosuuntaan sijoitetun turvaistuimen käyttö. Turvaistuimen eteen sijoittamisesta varoittavat merkinnät ovat USA:n lain mukaisia, mutta näitä kritisoitiin siitä, etteivät ne ole aina näkyvissä ja ne ovat myös helposti irrotettavissa.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Jalankulkijatörmäyksen tulos oli erittäin heikko ja Jeepin mukaan mallien suunnittelussa ei ole panostettukaan jalankulkijoiden suojaamiseen. Testaajat toivovat tähän välitöntä muutosta.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin