Jaguar XF 2015 | Autoliitto

Olet täällä

Jaguar XF 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
92
Lasten turvallisuus
84
Jalankulkijoiden turvallisuus
80
Turvallisuus-järjestelmät
83

aikuismatkustajien suoja 35 pistettä (92 %)
lapsimatkustajien suoja 41,2 pistettä (84 %)
jalankulkijan suoja 29,1  pistettä (80 %)
turvavarusteet  10,8 pistettä (83 %)

Jaguar XF sai tulokseksi 5 tähteä

Jaguar XF:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: ei

Polviturvatyyny: ei
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät osittaisessa etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinukketulokset osoittivat, että kuljettajan ja matkustajien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat samantasoisen suojan. Koko keulaan kohdistetussa törmäyksessä kuljettaja ja takamatkustaja saivat hyvän suojan kaikille elintärkeille vartalonosille paitsi rintakehälle, jonka suoja oli tyydyttävä.

Sivutörmäyksessä kaikkien elintärkeiden kehonosien suoja oli hyvä, mutta törmäyksen puoleisten ovien lukitussalvat pettivät testissä. Vaikka ovet eivät lennähtäneet auki, autoa rangaistiin pistevähennyksellä. Ovien lukitus ei pettänyt edellistä testiä rajummassa pylvästestissä, eli myös tässä testissä suoja oli hyvä kaikille elintärkeille kehonosille.

Etuistuimet ja niiden pääntuet suojasivat hyvin peräänajon aiheuttamalta piiskaniskuvammalta, mutta takamatkustajien piiskaniskusuoja jää melko heikoksi.
Vakiovarusteena oleva automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin, kun Euro NCAp –testi tehtiin alhaisella taajamanopeudella, jolla useimmat piiskaniskuvammat esiintyvät.

Lapsimatkustajien suoja

XF sai maksimipisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivan testinuken suojasta dynaamisessa törmäystestissä. Kasvot menosuuntaan istuneen 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken liike ei ollut liiallista osittaisessa etutörmäystestissä, eli törmäyssuoja oli hyvä lukuunottamatta vähäistä niskaan kohdistunutta painetta.

Sivutörmäystestissä lastenistuimet suojasivat hyvin koenukkeja, minkä ansiosta vältyttiin pään kosketukselta auton sisäosiin.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä pääsi Euro NCAP –palkittujen listalle. Kaikki istuimet, jotka saa asentaa XF:ään, saatiin asennettua ja kiinnitettyä tarkoituksenmukaisesti autoon.

Jalankulkijan suoja

XF:ssä on aktiivinen konepelti. Kun puskurin sensorit huomaavat osumisen jalankulkijaan, konepelti kohoaa tehden lisää tilaa sen ja moottorin kovien rakenteiden väliin. Järjestelmä havaitsi erikokoiset jalankulkijat ja toimi myös useilla eri nopeuksilla, joten testi tehtiin järjestelmä aktivoituna.

Aktiivinen konepelti suojasi päätä valtaosin hyvin tai tyydyttävästi. Tuulilasin etukulman ja pilareiden kohdalla suoja oli huono. Puskurin suoja jalankulkijan jaloille oli suuremmaksi osaksi hyvä. Lantion suojan tulokset vaihtelivat heikosta hyvään.

Turvavarusteet

Kaikki Euro NCAP:n arvottamat turvajärjestelmät ovat vakiovarusteina XF:ssä. Autossa on elektroninen ajonvakautusjärjestelmä, kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet, nopeusrajoitin ja kaistavahti. Vakiovarusteisiin kuuluu myös automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka osoitti Euro NCAPin testeissä toimivansa hyvin myös maantienopeuksilla.

Valmistenumeroa (VIN) 15300 vanhemmat autot eivät ole tässä testatun auton mukaisia, vaan niissä on turvavyömuistutin, jonka äänisignaali ei täytä Euro NCAP:n vaatimuksia. Signaali ei ole tarpeeksi kuuluva eikä selkeä.

Jaa muillekin