Jaguar XF 2010 | Autoliitto

Olet täällä

Jaguar XF 2010

TEST 2010
Aikuisten turvallisuus
78
Lasten turvallisuus
65
Jalankulkijoiden turvallisuus
43
Turvallisuus-järjestelmät
71

aikuismatkustajien suoja 28 pistettä (78 %)
lasten suoja 32 pistettä (65 %)
jalankulkijatörmäys 16 pistettä (43 %)
turvavarusteet 5 pistettä (71 %)

Jaguar XF sai tulokseksi 4 tähteä

Jaguar XF:n etuturvavöissä on esikiristimet ja voimanrajoittimet. Varusteluun kuuluvat lisäksi kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt ja sivuturvatyynyt sekä päätä suojaavat turvatyynyt.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät hyvin muotonsa etutörmäyksessä. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Kojelaudan rakenteet aiheuttivat kuitenkin loukkaantumisriskin erikokoisille ja eri asennoissa istuville matkustajille ja polvet, reidet ja lantiot saivat vain vähäisen suojan. Sivutörmäystestissä auto sai täydet pisteet, ja kaikki vartalon osat saivat hyvän suojan. Tätä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehän suoja oli heikko. Istuin ja pääntuki tarjosivat vain vähäistä suojaa peräänajoa seuraavaa piiskaheilahdusta vastaan.

Lasten suoja

Kolmevuotiasta simuloivan testinuken pään liike ei ollut liiallista etutörmäystestissä. Sivutörmäystestissä sekä 3-vuotiasta että 1,5-vuotiasta lasta simuloivat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan. Etumatkustajan turvatyynyä ei voi kytkeä pois päältä, joten selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta ei voi asentaa tälle paikalle, eikä tästä varoiteta riittävän selkeästi. Lisäksi 1,5-vuotiaan turvaistuimessa olleet varoitukset eivät olleet tarpeeksi hyvin kiinnitettyjä, mikä johti pistemenetykseen.

Jalankulkijatörmäys

XF on varustettu aktiivisella konepeitolla. Kun sensorit havaitsevat törmäyksen jalankulkijaan, auton konepeitto kohoaa ja tekee enemmän tilaa konepeiton ja moottorin jäykkien rakenteiden välille. Tämä lisätila antaa paremman suojan jalankulkijan päälle. Testit kuitenkin osoittivat, ettei järjestelmä reagoi riittävän herkästi Euro NCAPin nykyisten vaatimusten mukaan, joten lapsen pään kohdalla testi suoritettiin ilman järjestelmää. Konepeiton antama suoja oli valtaosin huono. Myös aikuisen pään todennäköisissä iskukohdissa suoja vaihteli. Suoja oli hyvä suurimmassa osassa konepeittoa ja pääosin huono muissa kohdissa. Konepeiton etureuna ei saanut yhtään pistettä jalankulkijoiden jaloille antamastaan suojasta, mutta puskuri sai täydet pisteet.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiona kaikissa malleissa. Etuistuimissa on turvavyömuistuttimet. Vakiovarusteena on järjestelmä, jolla kuljettaja voi asettaa auton maksiminopeuden, mutta se ei vastaa Euro NCAPin vaatimuksia, joten pisteet jäivät saamatta.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet osoitteesta euroncap.com

Jaa muillekin