Jaguar XE 2015 | Autoliitto

Olet täällä

Jaguar XE 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
92
Lasten turvallisuus
82
Jalankulkijoiden turvallisuus
81
Turvallisuus-järjestelmät
82

aikuismatkustajien suoja 35,3 pistettä (92 %)
lapsimatkustajien suoja 40,5 pistettä (82 %)
jalankulkijan suoja 29,4  pistettä (81 %)
turvavarusteet  10,7 pistettä (82 %)

Jaguar XE sai tulokseksi 5 tähteä

Jaguar XE:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: ei
Polviturvatyyny: ei
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät osittaisessa etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinukketulokset osoittivat, että kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat samantasoisen suojan. Koko keulan törmäyksessä kuljettaja ja takamatkustaja saivat hyvän suojan kaikille elintärkeille vartalonosille paitsi rintakehälle, jonka suoja oli riittävä.

XE sai maksimipisteet sivutörmäystestistä, eli auto suojaa hyvin kaikkia elintärkeitä kehonosia.  Edellistä rankemmassa pylvästestissä rintakehän suoja oli tyydyttävä ja muiden kehonosien suoja oli hyvä.

Etuistuimet ja niiden pääntuet suojasivat hyvin peräänajon aiheuttamalta piiskaniskuvammalta, mutta takamatkustajien piiskaniskusuoja jää melko heikoksi. Vakiovarusteena oleva automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin, kun Euro NCAP -testi tehtiin alhaisella nopeudella, jolla useimmat piiskaniskuvammat esiintyvät.

Lapsimatkustajien suoja

XE sai maksimipisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivan testinuken suojasta dynaamisessa törmäystestissä. Kasvot menosuuntaan istuneen 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken liike ei ollut liiallista osittaisessa etutörmäystestissä, eli törmäyssuoja oli hyvä lukuunottamatta vähäistä niskaan kohdistunutta painetta.

Sivutörmäystestissä lastenistuimet suojasivat hyvin koenukkeja, minkä ansiosta vältyttiin pään kosketukselta auton sisäosiin.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä pääsi Euro NCAP –palkittujen listalle. Kaikki istuimet, jotka saa asentaa XE:hen, saatiin asennettua ja kiinnitettyä tarkoituksenmukaisesti autoon.

Jalankulkijan suoja

XE:ssä on aktiivinen konepelti. Kun puskurin sensorit huomaavat osumisen jalankulkijaan, konepelti kohoaa tehden lisää tilaa sen ja moottorin kovien rakenteiden väliin. Järjestelmä havaitsi erikokoiset jalankulkijat ja toimi myös useilla eri nopeuksilla, joten testi tehtiin järjestelmä aktivoituna.

Aktiivinen konepelti suojasi päätä valtaosin hyvin tai tyydyttävästi. Tuulilasin etukulman ja pilareiden kohdalla suoja oli paikoin huono. Puskuri sai täydet pisteet jalankulkijan jaloille antamastaan suojasta kaikissa testatuissa kohdissa. Lantion suojan tulokset vaihtelivat heikosta hyvään.  

Turvavarusteet

Kaikki Euro NCAP:n arvottamat turvajärjestelmät ovat vakiovarusteina XE:ssä. Autossa on elektroninen ajonvakautusjärjestelmä, kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet, nopeusrajoitin ja kaistavahti. Vakiovarusteisiin kuuluu myös automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka osoitti Euro NCAPin testeissä toimivansa hyvin myös maantienopeuksilla.

Jaa muillekin