Infiniti Q30 2015 | Autoliitto

Olet täällä

Infiniti Q30 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
84
Lasten turvallisuus
86
Jalankulkijoiden turvallisuus
91
Turvallisuus-järjestelmät
81

aikuismatkustajien suoja 32,1 pistettä (84 %)
lapsimatkustajien suoja 42,2 pistettä (86 %)
jalankulkijan suoja 33,0 pistettä (91 %)
turvavarusteet 10,7 pistettä (81 %)

Infiniti Q30 sai tulokseksi 5 tähteä

Infiniti Q30:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyynyt: ei

Polviturvatyynyt: kuljettaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan. Q30 sai täydet pisteet etumatkustajalle antamastaan suojasta. Kaikki tärkeät vartalonosat saivat hyvän suojan.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan. Takamatkustajan pää ja reidet saivat hyvän sekä niska ja rintakehä riittävän suojan.

Sivutörmäystestissä kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan, ja Q30 sai täydet pisteet. Tätä voimakkaammassa pylvästestissä matkustajia simuloivien nukkejen rintakehä sai vähäisen suojan.

Etuistuimet ja pääntuet suojasivat vähäisesti ja takaistuimet huonosti peräänajon aiheuttamaa piiskaniskuvammaa vastaan peräänajotilanteessa. Vakiovarusteena oleva automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin matalilla tilannenopeuksilla. Tästä ei kuitenkaan annettu arviota, sillä etuistuin ei suojannut piiskaniskuvammalta tarpeeksi hyvin.

Lapsimatkustajien suoja

Q30 sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle kolaritesteissä antamastaan suojasta. Nukke istui testissä selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa. Etutörmäyksessä 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken eteenpäin suuntautuva liike ei ollut liiallista ja suoja oli hyvä, vaikka niskaan kohdistui hieman liian kovia voimia.

Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan, mikä minimoi pään osumista auton sisäosiin.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Järjestelmä toimi asianmukaisesti ja tehokkaasti ja sai pisteet Euro NCAP:n testissä.

Kaikki turvaistuimet, joita varten autoon on suunniteltu kiinnikkeet, saa asennettua tarkoituksenmukaisesti.

Jalankulkijan suoja

Q30:n konepelti on ”aktiivinen”. Puskurin anturit havaitsevat jalankulkijan osumisen niihin, jolloin ohjaimet nostavat konepeltiä ja tekevät sen ja moottoritilan jäykkien rakenteiden väliin lisää tilaa. Järjestelmä toimi asianmukaisesti erikokoisilla jalankulkijoilla ja erilaisilla nopeuksilla, joten järjestelmää testattiin nostetussa asennossa. Jalankulkijan pään suoja oli hyvä tai riittävä. Tulokset olivat heikkoja ainoastaan tuulilasin alareunassa ja tuulilasin pilareiden kohdalla. Puskurin jalankulkijan jaloille ja lantion alueelle tarjoama suoja oli hyvä kaikissa testatuissa kohdissa, ja Q30 sai näistä täydet pisteet.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja etu- ja takaistuimien turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän maantienopeus-toiminto on lisävaruste, jonka odotetaan täyttävän Euro NCAP:n asennusmäärävaatimukset. Järjestelmä toimi testeissä hyvin. Enimmäisnopeudensäädin ja kaistavahti ovat lisävarusteita. Niitä odotetaan olevan riittävän monessa myydyssä autossa, joten arvio voitiin tehdä.

Jaa muillekin