Hyundai Tucson 2015 | Autoliitto

Olet täällä

Hyundai Tucson 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
86
Lasten turvallisuus
85
Jalankulkijoiden turvallisuus
71
Turvallisuus-järjestelmät
71

aikuismatkustajien suoja 32,8 pistettä (86 %)
lapsimatkustajien suoja 42,0 pistettä (85 %)
jalankulkijan suoja 25,8 pistettä (71 %)
turvavarusteet 9,3 pistettä (71 %)

Hyundai Tucson sai tulokseksi 5 tähteä

 

Hyundai Tucson turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: edessä ja takana
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: ei

Polviturvatyyny: ei
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla

 

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Hyundai osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan. Myös etumatkustaja sai hyvän suojan kaikille vartalonosilleen.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä molemmat testinuket saivat hyvän suojan muille vartalonosilleen paitsi rintakehälle, josta etumatkustaja sai riittävän suojan ja takamatkustaja vähäisen suojan.

Sivutörmäystestissä kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan ja Tucson sai täydet pisteet. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehä sai vähäisen suojan ja muut vartalonosat hyvän suojan.

Etuistuimet ja pääntuet sekä takaistuimet antoivat peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan hyvän suojan.

Taajamanopeuksilla toimiva automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste, eikä sitä sen vuoksi otettu huomioon arvostelussa.

Lapsimatkustajien suoja

Auto sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa istuneen 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken rintakehään kohdistui hieman liian kovia voimia, mutta muuten suoja oli hyvä.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selkeän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä ominaisuudesta pisteet. Kaikki turvaistuimet, joita varten autoon on suunniteltu kiinnikkeet, saa asennettua tarkoituksenmukaisesti.

Jalankulkijan suoja

Tucsonissa on ”aktiivinen” konepelti, joka lisää jalankulkijan suojaa. Kun puskuriin sijoitetut sensorit tunnistavat osuman, konepelti kohoaa ja tekee tyhjää tilaa sen ja moottorin kovien rakenteiden väliin. Hyundain järjestelmä toimi tehokkaasti eri nopeuksilla ja erikokoisten jalankulkijoiden kohdalla, joten auto testattiin konepelti yläasennossa. Suoja oli hyvä lähes kaikissa testatuissa kohdissa. Lantio sai valtaosin huonon suojan, kun taas puskuri suojasi hyvin jalankulkijan jalkoja useimmissa kohdissa.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Useimmissa myydyissä malleissa odotetaan olevan lisävarusteinen kaistavahti, joten se huomioitiin arvioinnissa. Lisävarusteena saatava nopeusavustin tunnistaa voimassa olevan nopeusrajoituksen kameran avulla. Kuljettaja saa tiedon tästä ja voi itse säätää nopeuden sopivaksi. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste eikä sen odoteta täyttävän Euro NCAP:n asennusmäärävaatimuksia.

Jaa muillekin