Hyundai Getz 2004 | Autoliitto

Olet täällä

Hyundai Getz 2004

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 10 (63%)
sivutörmäys 14 (78%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 1
kaikkiaan 25 pistettä
jalankulkijatörmäys 5 (14%)
Lasten suoja 37 (76%)

Getz ansaitsi neljä tähteä kohtalaisen tasaisella suorituksella. Autossa on yksivaiheiset etuturvatyynyt, istuimiin asennetut yläkehoa ja päätä suojaavat sivuturvatyynyt, etuturvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet. Kuljettajan istuimessa on turvavyömuistutin. Lasten suoja oli hyvällä tasolla, mutta jalankulkijan suojasta ei voi sanoa samaa.
 

Etutörmäys

 

Korin käytös törmäyksessä hyväksyttiin hallituksi, vaikka takajalkatilan muodonmuutos oli huomattava. Myös etumatkustajien rintakehiin kohdistunut rasitus oli melko korkealla tasolla. Niin ikään kuljettajan vasempaan jalkaan kohdistunut rasitus oli korkeahko, ja lisäksi osuma jäykkiin kojelaudan ja ohjauspylvään rakenteisiin aiheutti molempien etumatkustajien polville selvän loukkaantumisriskin.
 

Sivutörmäys

 

Suoja sivutörmäyksessä oli vaikuttava. Istuimiin asennetut sivuturvatyynyt ovat kaksiosaiset ja suojaavat siten sekä ylävartaloa että päätä. Rintakehään kohdistunut rasitus oli korkeahko. Lisäksi autoa rankaistiin siitä, että törmäysvoima kulkeutui epärealistisella tavalla testinukeista takaisin istuimiin.
 

Lasten turvaistuin

 

Etumatkustajan aurinkolipan sisäpuolella oli pysyvä tekstivaroitus, jossa kerrottiin vakavasta loukkaantumisriskistä, jos etuistuimelle asennetaan turvaistuin selkä menosuuntaan vasten etumatkustajan aktiivista turvatyynyä. Lasten suojaus oli kokonaisuudessaan hyvä. Vanhempi lapsi istui Britax Römer Duo Plus -istuimessa, joka oli asennettu kasvot menosuuntaan ISOFIX- ja istuinten yläpuolisilla kiinnikkeillä. Pienempi lapsi istui selkä menosuuntaan Britax Römer BabySafe -istuimessa, joka oli kiinnitetty turvavöihin. Pienemmän lapsen niskaan kohdistui etutörmäyksessä hieman tavallista korkeampi rasitus.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Vain konepellin se alue, mihin aikuisen pää saattaa törmäyksessä osua, tarjosi jonkin verran suojaa. Konepellin etureuna ja puskurit olivat erittäin epäystävällisiä jalankulkijoita kohtaan. Huono tulos.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin