Hyundai Atoz 2000 | Autoliitto

Olet täällä

Hyundai Atoz 2000

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 4 (25%)
sivutörmäys 14 (78%)
kaikkiaan 18 (53%)
jalankulkijatörmäys 15 (42%)

Atoksen korirakenne oli etutörmäyksessä epävakaa. Ohjauspyörä ja jarrupoljin työntyivät rajusti taaksepäin. Tämä yhdessä rintaan kohdistuneen suuren kuormituksen kanssa johti heikkoon arvosteluun etutörmäystestissä. Sivutörmäystestissä menestys oli huomattavasti parempi. Sivutörmäyksessä Atos menetti pisteitä vain rintaan kohdistuneesta kuormituksesta, vaikka pää osuikin rajusti keskipilariin. Lasten turvaistuimet osoittautuivat turvattomiksi erityisesti etutörmäystestissä, jossa pää liikkui liikaa eteenpäin. Jalankulkijatörmäyksen tulokset vastasivat luokan keskiarvoja.
 

Etutörmäys

 

Kuljettajan ovi säilyi suhteellisen ehjänä ja saatiin avattua törmäyksen jälkeen. Muuten matkustamon suoja oli heikko. Turvatyyny ei estänyt kuljettajan päätä iskeytymästä ohjauspyörään. Etumatkustajien polvet olivat suuressa vaarassa loukkaantua.
 

Sivutörmäys

 

Hyundain kokonaispisteitä nosti erittäin hyvä menetys sivutörmäystestissä. Auton rakenteet ottivat törmäysenergian vastaan pehmeästi. Matkustamon suojarakenteet turvasivat kuljettajan hyvin, rintaan kohdistui kuitenkin kova rasitus. Testinuken takaosaan kohdistui vain vähäinen rasitus. Sivutörmäyksen arvosanaa heikensi myös kuljettajan pään osuminen keskipilariin, kuitenkin ilman vakavaa loukkaantumisriskiä.
 

Lasten turvaistuin

 

Hyundai ei suosittele käytettäväksi lasten turvaistuinta, vaikka varusteisiin kuuluu testissä käytetty turvaistuin. Hyundain on syytä panostaa lasten turvallisuuteen autoissaan. Turvaistuimen antama suoja testinukelle jäi heikoksi. Etutörmäyksessä liike eteenpäin oli liian suuri, sivutörmäyksissä testinuken pää ei pysynyt paikallaan. Testien mukaan lasten loukkaantumisriski Hyundai Atoksessa on hyvin suuri.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Testin yleislinjasta poiketen Atos sai kohtuulliset arvosanat sääriin, reisiin ja lantioon kohdistuneista iskuista. Tästä huolimatta Atoksen jalankulkijaturvallisuudessa on paljon parantamisen varaa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin