Honda Civic 2001 | Autoliitto

Olet täällä

Honda Civic 2001

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 11 (69)
sivutörmäys 16 (89%)
kaikkiaan 27 (79%)
jalankulkijatörmäys 26 (72%)

Civicin tulos osoittaa, että Honda on ensimmäisenä autonvalmistajana paneutunut jalankulkijoiden turvallisuuteen. Jalankulkijatörmäystestissä Civic oli lähellä neljän tähden tulosta. Kääntöpuolelta löytyy uusien lasten ISOFIX turvaistuinten heikko menestys. Matkustamo säilyi ehjänä, mikä on tämän luokan autoille harvinaista.
 

Etutörmäys

 

Korirakenne säilyi huomattavan ehjänä. Kuljettajan ovi avautui törmäyksen jälkeen normaalisti, eikä A-pilari vaurioitunut. Turvavyöt kohdistivat melko korkean kuormituksen rintakehään. Kojelaudan takaiset rakenteet aiheuttavat todennäköisesti loukkaantumisia polviin ja reisiin. Jalkatila säilyi lähes ennallaan, mikä on niin ikään harvinaista tämän luokan autoille.
 

Sivutörmäys

 

Täydet pisteet sivutörmäystestissä, mutta kuljettajan pään liike on epätavallinen. Pää osui oven kiskoon, mikä tekee pään suojattomaksi ikkunasta sisään tulevilta iskuilta. Honda on asentanut suojarakenteita ikkunan yläpuoliseen kehykseen ja B-pilariin.
 

Lasten turvaistuin

 

Pieni kaavio B-pilarissa on ainoa varoitus selkä menosuuntaan asennetun turvaistuimen sijoittamisesta etumatkustajan istuimelle. Hondaa kehotetaan painokkaasti huomioimaan tästä aiheutuvat vaarat ja asentamaan asianmukaiset varoitukset. Testissä käytettiin Honda-merkkisiä Römer Duo –turvaistuimia yläpuolisilla kiinnikkeillä. Istuimen kiinnikkeet täytyy levittää ennen kiinnitystä, ja istuinten kiinnitysohjeet havaittiin puutteellisiksi. Istuimissa ei liioin ollut ohjeita yläpuolisten kiinnikkeiden asennuksesta. Puolitoistavuotiaan niskaan kohdistui niin suuri kuormitus, että istuin ei sovi tämänikäisen lapsen kuljetukseen.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Honda tavoitteli hyvää tulosta jalankulkijatestissä ja onnistui hyvin. Puskuri on mukautuva, yleisestä suorituskyvystä tinkimättä. Konepellin etureuna on onnistuneesti muotoiltu. Myös konepellin saranat ja lukko sekä lokasuojat on suunniteltu jalankulkijoiden suojaa silmälläpitäen. Honda saa kiitosta lähes neljän tähden tuloksesta jalankulkijatörmäystestissä.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin