Ford S-Max 2015 | Autoliitto

Olet täällä

Ford S-Max 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
87
Lasten turvallisuus
87
Jalankulkijoiden turvallisuus
79
Turvallisuus-järjestelmät
71

aikuismatkustajien suoja 33,3 pistettä (87 %)
lapsimatkustajien suoja 42,7 pistettä (87 %)
jalankulkijan suoja 28,6 pistettä (79 %)
turvavarusteet 9,3 pistettä (71 %)

Ford S-MAX sai tulokseksi 5 tähteä

Ford S-MAXin turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: edessä ja takana
Sivuturvatyynyt: edessä ja takana
Lantioturvatyyny: ei

Polviturvatyyny: kuljettaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla

 

Euro NCAP totesi uuden Ford S-MAXin suoriutuvan testistä yhtä hyvin tai hieman paremmin kuin Ford Galaxy. Testi tehtiin Ford Galaxylle ja sen arviointi vastaa myös S-MAXin arviointia.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa ja kaikki elintärkeät vartalonosat saivat hyvän suojan. Testinukketulokset näyttivät, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Ford osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettaja sai riittävän suojan ja takamatkustaja vähäisen suojan rintakehälleen. Muut vartalonosat saivat hyvän suojan. S-MAX sai täydet pisteet sekä sivutörmäystestissä että tätä voimakkaammassa pylvästestissä antamalla hyvän suojan koko vartalolle. Etuistuimet ja pääntuet antoivat peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan hyvän suojan. Sen sijaan takaistuimet ja lisävarusteena saatavan kolmannen penkkirivin istuimet suojasivat huonosti piiskaniskuvammaa vastaan.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste, eikä sitä sen vuoksi otettu huomioon arvostelussa.

Lapsimatkustajien suoja

Auto sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa istuneen 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken eteenpäin suuntautuva liike ei ollut etutörmäyksessä liiallista, vaikka niskaan kohdistui hieman liian kovia voimia. Sivutörmäyksessä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, mikä ehkäisee tehokkaasti pään osumista auton rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, joita varten autoon on suunniteltu kiinnikkeet, saa asennettua tarkoituksenmukaisesti. Tämä koskee myös lisävarusteista kolmatta penkkiriviä.

Jalankulkijan suoja

Puskuri suojasi hyvin jalankulkijan jalkoja kaikissa testatuissa kohdissa ja sai täydet pisteet. Lantion seudun saama suoja vaihteli hyvän ja riittävän välillä. Konepellin jalankulkijan päälle antama suoja oli useimmissa mitatuissa kohdissa hyvä tai riittävä. Konepellin reunojen ja tuulilasin pilareiden kohdilla pään suoja oli heikko.

S-MAXiin lisävarusteena saatava automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa jalankulkijoiden lisäksi myös muut autot. Euro NCAP aloittaa tällaisten toimintojen testaamisen vuonna 2016, joten tässä testissä sitä ei huomioitu.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Lisävarusteisen kaistavahdin odotetaan olevan useimmissa myydyissä malleissa. Kaistavahdissa on sekä varoitin että avustin, joka tarvittaessa ohjaa auton takaisin kaistalle. Niin ikään lisävarusteena saatava nopeusavustin käyttää kameraa tunnistaakseen voimassa olevan nopeusrajoituksen. Kuljettaja saa tiedon tästä ja voi itse säätää nopeuden sopivaksi tai antaa järjestelmän tehdä se automaattisesti. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste, eikä sen odoteta täyttävän Euro NCAP:n asennusmäärävaatimuksia arviointia varten.

Jaa muillekin