Ford Mondeo 1997 | Autoliitto

Olet täällä

Ford Mondeo 1997

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 5 (31%)
sivutörmäys 12 (67%)
kaikkiaan 17 (50%)
jalankulkijatörmäys (%)

Vaikka suosittu Mondeo sai kolmen tähden kokonaistuloksen, sivutörmäystestin tulokset eivät täyttäneet tulevia uusien autojen normeja. Rintakehän suoja oli sivutörmäystestissä huono. Kuljettajan pää, maha ja lantio olivat hyvin suojattuja. Etutörmäystestissä kojelautaa ja ohjauspylvästä tukeva palkki irtosi kiinnikkeistään. Jalkatilassa havaittiin suuria muodonmuutoksia. Mondeon turvatyyny suojasi kuljettajan hyvin eikä rintakehä osunut ohjauspyörään. Kojelaudan alapuoliset kovat rakenteet vaaransivat kuljettajan polvet, reidet ja lantion.
 

Etutörmäys

 

A-pilari siirtyi 70 mm taaksepäin. Kojelautaa ja ohjauspylvästä tukeva palkki irtosi kiinnikkeistään ja heikensi matkustamon vakautta. Kuljettajan ovi oli avattava väkisin, matkustajan ovi avautui normaalisti. Ohjauspyörä liikkui maltillisesti, 97 mm taakse- ja 52 mm ylöspäin. Jarrupolkimen liike oli sitä vastoin liiallista, peräti 259 mm. Jalkatilan muoto muuttui huomattavasti. Kuljettajan pään ja niskan suoja oli hyvä, rintakehän heikko. Turvatyynyn ja turvavyön sinänsä hyvää suojaa heikensi kojelaudan tukipalkin irtoaminen ja hiukan erilaisissa oloissa vakavan loukkaantumisen riski on suuri. Kuljettajan vasen polvi osui kojelautaan ja ohjauspyörän säätimeen, mutta hiukan erilaisissa oloissa osuma olisi tapahtunut kovempiin rakenteisiin. Oikea polvi hipaisi ohjauspylvään koteloa ja osui kojelautaan. Hiukan toisessa kulmassa oikea polvi olisi osunut ohjauspylvään lukkoon. Mikäli kumpi tahansa polvi olisi iskeytynyt pidemmälle, loukkaantumisriski olisi edelleen kasvanut. Polven alueelle kohdistuneet terävät iskut aiheuttivat paikallisten vammojen vaaran. Molempien säärten suoja arvioitiin heikoksi, jalkojen ja nilkkojen suoja erittäin heikoksi. Matkustajan suoja oli yleisesti ottaen hyvä. Ongelmia ilmeni oikean säären suojassa ja turvavöiden aiheuttamassa rintakehän kuormituksessa. Jalkojen ja nilkkojen suoja arvioitiin hyväksi.
 

Sivutörmäys

 

Mondeo ei täytä vuonna 1999 voimaantulevia uusien autojen sivutörmäysnormeja. Sivutörmäyksessä kuljettajan rintakehään kohdistui liian suuri rasitus. Kuljettajan pää, maha ja lantio olivat kuitenkin hyvin suojattuja.
 

Lasten turvaistuimet

Ei raportoitu.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Hiukan keskimääräistä parempi suoja jalankulkijoille, selvimmin päähän kohdistuneissa iskuissa.
 

Mallin historia ja turvavarustelu

 

Mondeo esiteltiin 1993 ja uusittiin 1996. Vuoden 1997 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat kuljettajan turvatyyny, turvakaaret, etuturvavöiden korkeudensäätö ja esikiristimet ja kolmipisteturvavyö kaikilla istuimilla. Sivuturvatyynyt ja matkustajan etutrvatyyny saatavina lisävarusteina, näitä ei ollut testiautossa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin