Ford Ka 2000 | Autoliitto

Olet täällä

Ford Ka 2000

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 6 (38)
sivutörmäys 11 (61%)
kaikkiaan 17 (50%)
jalankulkijatörmäys 9 (25%)

Ka sai suurimman osan pisteistään sivutörmäystestistä. Erityisen heikkoa oli kuljettajan jalkojen suoja etutörmäyksessä. Ka sai kolme tähteä rimaa hipoen. Testissä käytettiin vääriä turvaistuimia, Fordin mukaan oikeat turvaistuimet ovat Römer Prince -merkkisiä.
 

Etutörmäys

 

Etutörmäyksen voima siirsi ohjauspyörän pahasti pois paikaltaan, mutta turvatyyny suojasi kuljettajan pään. Matkustamon rakenne säilyi suhteellisen ehjänä suojaten matkustajia. Useimmista muista testatuista poiketen Ka ei ole varustettu turvavöiden esikiristimillä. Kojelaudan alapuolella on useita kovia rakenteita, jotka saattavat aiheuttaa vakavan loukkaantumisen polvien osuessa näihin. Kuljettajan jalat ja nilkat olivat vaarassa johtuen jarrupolkimen pitkästä liikkeestä taaksepäin. Kan suoja kuljettajan jaloille, säärille ja reisille on kauttaaltaan huono, vakavan loukkaantumisen riski on suuri.
 

Sivutörmäys

 

Ensimmäisen testin jälkeen Fordin sallittiin testata Ka uudelleen. Uusi testiauto oli varustettu rakenteella, jossa vaahtomuovipehmusteet suojaavat lantiota paremmin. Uudet rakenteet on asennettu kaikkiin testiauton jälkeen valmistettuihin Ka-yksilöihin. Suurin rasitus kohdistui rintakehään, alavartalo säilyi paremmin suojattuna. Pää iskeytyi keskipilariin, mutta tätä ei pidetty vakavana. Käsinoja rikkoutui törmäyksessä, mikä pienensi mahan loukkaantumisriskiä. Sivutörmäyksessä rintakehään kohdistunut rasitus on suurin ongelma, jopa hengenvaarallinen.
 

Lasten turvaistuin

 

Valitettavasti Fordin paikallinen piirimyyjä toimitti Fordin Römer Peggy -istuimet, jotka ovat väärää tyyppiä testatussa Kassa. Tämänlaatuinen virhe voi tapahtua kenelle asiakkaalle tahansa. Ford ilmoittikin ottavansa virheestä tarkasti opikseen ja ohjeistavansa piirimyyjänsä hankkiutumaan eroon tämäntyyppisistä turvaistuimista. Tulevaisuudessa tämä ongelma tuskin uusiutuu.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Ka on hyvin ankara törmätessään jalankulkijaan. Reisiin ja sääriin kohdistui aggressiivisia iskuja. Konepelti suojasi hiukan eturakenteita paremmin, eniten pisteitä Ka sai tuulilasin aiheuttamista osumista.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin