Fiat Stilo 2005 | Autoliitto

Olet täällä

Fiat Stilo 2005

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

etutörmäys 11 (69%)
sivutörmäys 15 (83%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 1
kaikkiaan 27 pistettä
jalankulkijatörmäys 8 (28%)
lasten suoja 37 (76%)

Uusimman sukupolven Stilo sai neljän tähden tuloksen aikuismatkustajien suojauksesta sen jälkeen, kun Euro NCAP salli uudet etu- ja sivutörmäystestit. Testit suoritettiin sen jälkeen, kun Fiat oli tehnyt malliinsa rakenteellisia muutoksia koriin, polkimiin ja kojelautaan. Lisäksi Fiat asensi pehmustavia rakenteita kojelautaan ja ovenkahvoihin. Etuturvatyynyt toimivat kaksivaiheisesti ja etuturvavöissä on esikiristimet sekä voimanrajoittimet. Kuljettajan istuimessa on turvavyömuistutin. Lapsiturvallisuus oli hyvä. Jalankulkijaturvallisuudessa Stilo saavutti kahdeksan pistettä.

Etutörmäys

Kaksivaiheiset turvatyynyt, turvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet sekä vahvat ohjaamon rakenteet toimivat törmäyksessä hyvin, mutta tästä huolimatta kuljettajan rintakehän alueelle kohdistunut kuormitus oli suuri. Ohjauspylvään ja kojelaudan takaiset kovat rakenteet aiheuttivat loukkaantumisriskin edessä matkustavien reisille. Jalkatilan muodonmuutokset olivat vähäisiä ja polkimien liike oli yleensä ottaen hyvin hallinnassa, joskin jarrupolkimen havaittiin lukkiutuneen paikoilleen törmäyksen jälkeen.

Sivutörmäys

Stilon tulos sivutörmäyksestä oli vaikuttava. Turvajärjestelmiin kuuluvat istuimiin asennetut ylävartaloa suojaavat sivuturvatyynyt ja turvaverhot, joista viimeksi mainitut suojaavat myös takamatkustajien päitä. Sivuturvatyynyn yläosan havaittiin kuitenkin jääneen osittain istuimen sivuttaistuen sisään. Kuljettajan rintakehään kohdistunut rasitus oli varsin voimakasta. Lisäksi törmäysenergiaa kanavoitui testinuken selkärangan alueelle.

Lapsiturvallisuus

Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä manuaalisesti pois toiminnasta. Turvatyynyn tilan näkee mittaristosta. Etumatkustajan aurinkolipan molemmilla puolilla on pysyvä kaavio ja seitsemänkielinen teksti varoittamassa selkä menosuuntaan kiinnitettävän turvaistuimen asentamisesta etuistuimelle. Molemmat istuimet testattiin kasvot menosuuntaan, ja ne olivat Britax Römer Duo Plus -mallia., Turvaistuimet oli asennettu paikoilleen ISOFIX-järjestelmän kiinnityspisteisiin. Pienempi lapsi oli hyvin suojattu molemmissa testeissä, mutta vanhemman lapsen rintaan kohdistunut kuormitus oli etutörmäyksessä aavistuksen korkealla.

Jalankulkijaturvallisuus

Jalankulkijaturvallisuutta testattiin 1,6-litraisella moottorilla varustetulla Stilolla. Euro NCAP harkitsee parhaillaan testiä myös 1,4-litraisella moottoriversiolla. Mikäli päätämme tehdä tämän testin, sen tulokset ovat tuonnempana nähtävissä Euro NCAP:n internetsivuilla. Konepeiton etureuna suojasi jonkin verran lapsen päätä törmäyksessä. Puskurit eivät sen sijaan tarjonneet minkäänlaista suojausta.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta

Jaa muillekin