Fiat Seicento 2000 | Autoliitto

Olet täällä

Fiat Seicento 2000

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 2 (13)
sivutörmäys 10 (56%)
kaikkiaan 12 (35%)
jalankulkijatörmäys 13 (36%)

Fiat Seicento menestyi huonosti niin etu- kuin sivutörmäystestissäkin. Jälkimmäisessä kuljettajan mahan alueelle kohdistui hengenvaarallisia iskuja, tämän vuoksi Seicenton tuloksessa kahdesta tähdestä toinen on halkaistu. 1-vuotiaan turvaistuin osoittautui kohtalaisen hyväksi, mutta 3-vuotiaan turvaistuin oli heikko. Jalankulkijatörmäyksessä Seicento sai huonon tuloksen.
 

Etutörmäys

 

Kuljettajan turvatyyny ei ole Seicentossa vakiovarusteena. Ohjauspyörä onkin hengenvaarallinen kuljettajalle kasvoihin kohdistuvan iskun vuoksi. Etuturvavöiden esikiristinten tarkoitus on estää äkillinen liike eteenpäin törmäystilanteessa. Näiden hyöty jäi kuitenkin vähäiseksi, sillä matkustamon painuminen kokoon johti kuljettajan rintakehän voimakkaaseen iskeytymiseen ohjauspyörään. Kuljettaja syöksyi voimakkaasti eteenpäin, mikä kuormitti mahan aluetta erittäin vaarallisesti. Polvien alueelle kohdistui rajuja iskuja, ja pitkälle taaksepäin työntyneet polkimet aiheuttivat suuren riskin jalkojen loukkaantumiseen. Matkustajan pää osui keskikonsoliin. Takaistuimen keskipaikalla on vain kaksipistevyö, mikä aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin selkärankaan ja mahaan.
 

Sivutörmäys

 

Mahan seutuun kohdistui hengenvaarallisia iskuja. Nämä olivat seurausta sisääntyöntyneestä käsinojasta, joka siirsi törmäyksen voiman kuljettajaan.
 

Lasten turvaistuin

 

Molemmat turvaistuimet oli sijoitettu kasvot menosuuntaan. Tulokset olivat siinä mielessä hyviä, että lapsen pää ei liikkunut etutörmäyksessä liian kauas. 1-vuotiaan turvaistuin antoi myös kohtuullisen suojan loukkaantumisille alttiille alueille. 3-vuotiaan istuin aiheutti suuren kuormituksen rintaan ja eikä pää pysynyt istuimen reunojen sisäpuolella sivutörmäyksessä. 1-vuotiaan istuimen suurin ongelma oli suuri rasitus niskan alueella, mikä on tyypillistä kasvot menosuuntaan sijoitetuissa turvaistuimissa. Rintakehään kohdistunut rasitus oli myös suuri. Molempien turvaistuinten asennusohjeet olivat sekavat ja helposti irrotettavissa.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Useimpien tämän luokan autojen tavoin jalankulkijoiden suoja on huono. Auton etuosa on jäykkä, Seicento sai tässä testissä pisteitä konepellin ja tuulilasin pehmeiden rakenteiden ansiosta.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin