Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Fiat Scudo 2012

aikuismatkustajien suoja 21 pistettä (59 %)
lasten suoja 42 pistettä (86 %)
jalankulkijatörmäys 8 pistettä (26 %)
turvavarusteet 2 pistettä (26 %)

Fiat Scudo sai tulokseksi 3 tähteä

Fiat Scudo on rakenteeltaan identtinen auto Peugeot Expertin ja Citroën Jumpyn kanssa. Euro NCAPin testeihin osallistui Fiat Scudo.

Fiat Scudon varusteluihin kuuluu kuljettajan etuturvatyyny. Etumatkustajan turvatyynyn asennusmäärävaatimukset vastaavat Euro NCAPin vaatimuksia. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet sekä voimanrajoittimet, ja kuljettajan paikalla on turvavyömuistutin. Takaistuimien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet ja top tether -ankkurointi turvaistuimille.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Vaikka autossa on kaksi erillistä etuistuinta, etumatkustajan turvatyyny on riittävän suuri suojatakseen myös keskipaikalla matkustavaa niissä autoissa, joissa tällainen istuin on. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Etumatkustajan oikea jalka altistui loukkaantumisriskille, mutta muutoin kojelaudan arvioitiin suojaavan hyvin erikokoisia ja eri asennoissa istuvia. Sivutörmäyksessä rintakehä sai riittävän ja muut vartalonosat hyvän suojan. Pylvästestiä ei tehty, sillä päätä suojaavien turvatyynyjen asennusmäärät eivät vastaa Euro NCAPin vaatimuksia. Istuin ja pääntuki antoivat huonon suojan peräänajoa seuraavaa piiskaheilahdusta vastaan.

Lasten suoja

Törmäystesteissä lasten suojaa simuloitiin 3- ja 1,5-vuotiasta esittävien nukkejen avulla, ja auto sai täydet pisteet. 3-vuotiasta simuloiva nukke pysyi hyvin paikoillaan kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa. Sivutörmäystestissä sekä 3-vuotiasta että 1,5-vuotiasta lasta simuloivat nuket pysyivät hyvin paikoillaan, mikä estää tehokkaasti pään osumista auton rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä pois, jolloin istuimella voidaan käyttää myös selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettaja ei kuitenkaan saa riittävän hyvää tietoa turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä ei saanut pisteitä. Pysyvästi kiinnitetty varoitus varoittaa selvästi turvaistuimen käytöstä etuistuimella silloin, kun turvatyynyä ei ole kytketty pois.

Jalankulkijatörmäys

Puskuri suojasi huonosti jalankulkijan jalkoja kaikissa testatuissa kohdissa, eikä auto saanut yhtään pistettä. Keulan korkeuden ja muodon vuoksi konepellin etureunaa ei voitu arvioida. Aikuisen ja lapsen pään iskukohdissa konepelti antoi valtaosin huonon suojan.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on saatavana lisävarusteena, mutta sen asennusmäärät eivät vastaa Euro NCAPin vaatimuksia. Järjestelmää ei arvioitu. Kuljettajan istuimen turvavyömuistutin on vakiovaruste. Kuljettajan asettaman huippunopeuden säädin on vakiovarusteena useammassa kuin joka toisessa autossa, ja se vastaa Euro NCAPin teknisiä vaatimuksia.

Kokonaisarvio:

3/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2012
  • Auton valmistaja:

    Fiat
  • Malli:

    Scudo
  • Autoluokat:

    Pikkubussit

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    59%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    86%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    26%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    26%
    100%